KRAFT

– En tapt næringsmulighet

DROPPER BIODIESEL: Norske biodieselselskaper legger ned driften. - Det som vil skje nå er at kravet til innfasing av biodrivstoff i vanlig drivstoff vil øke, og at vi vil importere det drivstoffet fra andre land. Det er en tapt næringsmulighet for Norge, og tapte nye grønne arbeidsplasser, sier Nikolai Astrup (H).
DROPPER BIODIESEL: Norske biodieselselskaper legger ned driften. - Det som vil skje nå er at kravet til innfasing av biodrivstoff i vanlig drivstoff vil øke, og at vi vil importere det drivstoffet fra andre land. Det er en tapt næringsmulighet for Norge, og tapte nye grønne arbeidsplasser, sier Nikolai Astrup (H). Bilde: Scanpix
Kjetil Malkenes Hovland
4. nov. 2010 - 11:20

I dag ble det kjent at Norske Skogs biodieselselskap Xynergo legges ned: Les saken her

Høyres Nikolai Astrup mener regjeringens overraskende biodrivstoffavgift fra i fjor har hatt den virkningen mange spådde, selv om også finanskrisen kan ha hjulpet til.

– Med de endrede forutsetningene som kom i fjor så var ikke dette så overraskende, sier Astrup til Teknisk Ukeblad.

Han frykter at Norge går glipp av næringsmuligheter og grønne arbeidsplasser, og heller importerer det vi trenger av biodrivstoff.

– Krevende

– Regjeringen har varslet en gjennomgang av drivstoffavgiftene. Stoltenberg har hele tiden sagt at veiavgiftene for miljøvennlige drivstoffer skal opp på samme nivå som for fossile drivstoffer. Det er en svekkelse av rammevilkårene, sier Astrup.

Norske Skogs fabrikk på Follum ved Hønefoss står i fare for å miste nøkkelpersonell. Da kan det bli stans for alltid, frykter sentralt ansatte. De tror det blir vanskelig å starte fabrikken igjen fordi kompetansen tapes.
– Regjeringen har varslet en gjennomgang av drivstoffavgiftene. Stoltenberg har hele tiden sagt at veiavgiftene for miljøvennlige drivstoffer skal opp på samme nivå som for fossile drivstoffer. Det er en svekkelse av rammevilkårene, sier Astrup. LEGGER NED: Her ved Norske Skog Follum skulle Xynergo utvikle andre generasjons biodrivstoff basert på trevirke. Men ingen vil lenger investere i et så risikofylt prosjekt. Norske Skog

Han forstår at private investorer ikke ønsker å satse penger på et marked som er så usikkert. Xynergo skulle utvikle andre generasjons biodrivstoff, hvor man gjør trevirke om til bil- og flydrivstoff.

– Jeg forstår at det er krevende å reise privat kapital til et så krevende prosjekt. Det som er synd er at de satset på andre generasjons drivstoff, og alle som har lest Darwin vet at det er vanskelig å gjøre det når man har tatt livet av første generasjon, sier Astrup.

Norsk forskning: – Biodrivstoff kan øke kreftfaren

– En snubletråd

– Kan man ikke også skylde på at investorene er for lettskremte?

– Det kan være mange grunner, vi lever jo i kjølvannet av en finanskrise. Men drivstoffavgiften har ikke hjulpet dem, det har snarere vært en snubletråd, sier Astrup.

Høyre vil heller ikke frede biodrivstoffet for avgifter til evig tid, men partiet har ønsket en mer forutsigbar økning.

– Det ligger også flere økninger i kjølvannet her, og statsministeren har vist at han er villig til å risikere regjeringens eksistens for få dette til. Jeg skjønner at investorenes penger ikke sitter løst, sier Astrup.

Les også: Norske Skog vil bli drivstoffleverandør

– Skyldes avgiften ØNSKER BIODRIVSTOFF: Senterpartiets Per Olaf Lundteigen (t.h.) stod i 2009 på Stortingets talerstol med denne grønne kvisten og talte varmt for grønne arbeidsplasser innen biodrivstoff. Nå som to biodieselbedrifter er nedlagt mener Venstre, Frp og Høyre at regjeringens næringspolitikk har spilt fallitt på dette området.
– Skyldes avgiften ØNSKER BIODRIVSTOFF: Senterpartiets Per Olaf Lundteigen (t.h.) stod i 2009 på Stortingets talerstol med denne grønne kvisten og talte varmt for grønne arbeidsplasser innen biodrivstoff. Nå som to biodieselbedrifter er nedlagt mener Venstre, Frp og Høyre at regjeringens næringspolitikk har spilt fallitt på dette området.

– Skyldes avgiften

Fremskrittspartiet mener biodrivstoffavgiften fra i fjor er den viktigste årsaken til at Xynergo går dukken.

– Jeg mener det er avgiften som er utslagsgivende, sier finanspolitisk talsmann Ulf Leirstein til Teknisk Ukeblad. – Dette står i skarp kontrast til det regjeringen sa da de innførte biodrivstoffavgiften. De la da inn støtte som skulle redde norsk biodrivstoffproduksjon. Det betyr at regjeringens politikk er feilslått. Vi vet hvordan det gikk med Uniol i Fredrikstad. Når Norske Skog også gir opp, er det lite igjen.

Han mener biodrivstoffavgiften bare utgjør et lite beløper på statsbudsjettet, og at regjeringen derfor burde ha gitt seg da de så reaksjonen på saken.

– Norske arbeidsplasser som kunne vært skapt, forvitrer nå i stedet. Jeg tror regjeringen heller enn å la det gå prestisje i saken kunne innrømmet at de gjorde en blunder da de vedtok dette. Ulempen når store selskaper dropper sine satsinger, er at kompetansen forsvinner, sier Leirstein.

– Vi advarte regjeringen

– Venstre advarte regjeringen om at en avgiftsøkning ville føre til en bråstopp for investeringer i biodrivstoff i Norge. Regjeringen står i dag avkledd, sier nestleder i Venstre Helge Solum Larsen i en pressemelding.

Han mener regjeringens støtte til utviklingen av biodrivstoff er et fikenblad.

– Et tilskudd på X antall millioner kroner kan aldri erstatte et effektivt avgiftssystem. Næringen trengte et avgiftsfritak som en motor, og den motoren fjernet regjeringen. Nå står vi igjen uten en næring som kunne bidratt til å redusere klimagassutslippene i transportsektoren, sier Solum Larsen.

– Trenger et marked

Regjeringen har bevilget rundt 100 millioner kroner til forskning på og utvikling av andre generasjons biodrivstoff i 2010, men ifølge Høyre er dette småpenger i den store sammenhengen.

– Man trenger et marked for å få til utvikling innen dette feltet. Norske Skog og Xynergo er avhengig av å kunne tjene penger på dette på sikt. Det krever en horisont, en innfasing og en forutsigbar horisont, sier Nikolai Astrup.

– Regjeringen ønsker å utvikle andre generasjons biodrivstoff. Har den feilet?

– Jeg hører at man sier det, men samtidig innfører man rammevilkår som ikke gjør dette mulig. De har valgt å fryse avgiften i år i påvente av en helhetlig gjennomgang av avgiften. Vi mener det skal lønne seg å utvikle nye miljøvennlige produkter. Regjeringens utgangspunkt for gjennomgangen er at det skal være lik avgift for alle drivstoff. Da vil det ikke lønne seg, sier Astrup.

– Forutsigbar konsekvens

– Har Stoltenberg fått det som han ville?

– Dette var en forutsigbar konsekvens av det som skjedde i fjor. Andre faktorer kan også ha spilt inn, men jeg tror det som skjedde i fjor har gjort det vanskelig å tiltrekke seg private investorer som liker forutsigbare rammevilkår, sier Astrup.

– Hva skjer nå?

– Det som vil skje nå er at kravet til innfasing av biodrivstoff i vanlig drivstoff vil øke, og at vi vil importere det drivstoffet fra andre land. Det er en tapt næringsmulighet for Norge, og tapte nye grønne arbeidsplasser.

Les også: 25 millioner fra Forskningsrådet

Astrup angriper regjeringens retorikk, og understreker at det haster å følge opp med handling.

– Det som er ganske påfallende er at vi er verdensmestere i retorikk. Vi er knapt nok middelmådige i handling. Den kontrasten er slående når vi knapt har ti år på å oppfylle de målene Stortinget har satt, og de interessante næringsmulighetene vi ser i den sammenheng, sier han.

Xynergo: Kan lykkes innen fem år

– Ribbet for troverdighet

– Mens verden trenger økonomisk politikk som bidrar til det beste for miljøet, fører den norske regjeringen politikk som motsatt retning, sier Helge Solum Larsen i Venstre.

Han mener den rødgrønne regjeringen er ribbet for troverdighet i næringspolitikken og miljøpolitikken.

– Dette er konsekvensen av at de rødgrønne går fra grønn til rød skatt, og ikke omvendt, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.