KANSELLERER: Flere rederiene endrer reiseruter og korter inn turene langs norskekysten etter at NO2-avgiften trådte i kraft 1. januar (Bilde: Colourbox)
NY GIGANTBESTILLING: Royal Caribbeans har bestilt nok et skip fra Aker Yards. Her er første skip i klassen Freedom of the Seas, bygget ved tidligere Aker Kværner i Finland. (Bilde: Royal Caribbean)
BEKYMRET: Informasjonsdirektør i NHO reiseliv, Hilde Charlotte Solheim frykter avgiften vil gi tapte inntekter for turistnæringen (Bilde: NHO reiseliv)

Cruiseskipene dropper Nord-Norge

  • Industri

Göteborgprotokollen

Gjennom Göteborgprotokollen har Norge forpliktet seg til å redusere utslippene av nitrogenoksider (NO x) med 21 prosent innen 2010. Det betyr en utslippsreduksjon på 30 prosent målt i forhold til utslippsnivået i 1990 og 29 prosent i forhold til 2003. Den største NO x-utslippskilden er kysttrafikk og fiske, som står for 40 prosent av utslippene.

KILDE: Finansdepartementet

Flere rederier endrer reiseruter og korter inn turene langs norskekysten etter at NO x-avgiften trådte i kraft 1. januar, bekrefter informasjonsdirektør i NHO reiseliv, Hilde Charlotte Solheim.

– Vi har mottatt kraftige bekymringsmeldinger fra både Nordkapp og Bergen. Flere cruiseselskap har begynt å kansellere anløp for neste sommer.

15 kroner per kilo

Alle skip, inkludert skip i cruisenæringen, med samlet installert effekt over 750 kW omfattes av NO x-avgiften. Skipene må betale 15 kroner per kilo utslipp.

– NO x-avgiften blir dyrere og dyrere jo flere havner cruiseskipene anløper, da sier det seg selv av Nord-Norge blir hardt rammet, sier Solheim, som frykter tapte inntekter for turistnæringen.

– Det er anløpene Norge tjener på, sier informasjonsdirektøren.

Tilsvarer 400 000 personbiler

Gjennom Gøteborgprotokollen har Norge forpliktet seg til å redusere utslippene med 21 prosent innen 2010. Kysttrafikk og fiske, står i dag for 40 prosent av utslippene.

– Cruisebransjen oppgir at de vil måtte betale opp til 100 000 kroner i døgnet i NO x-avgift for enkelte skip. Skipet slipper i så fall ut like mye NO x som 400 000 personbiler. Vi mener at det da ikke er urimelig at forurenser må betale, sier statssekretær i Finansdepartementet Geir Axelsen, som oppfordrer cruisenæringen til å sin del av miljøansvaret.

– Jeg ville tro at noe av det viktigste for turister som kommer til landet vårt, nettopp handler om vår natur og rent miljø.

Må erstattes med fond

Næringslivet har i langt tid arbeidet for å etablere et NO x-fond som et alternativ til NO x-avgiften. Fondet skal finansiere konkrete tiltak og investeringer for få ned utslippene. Bedriftene skal tilgjeld inngå forpliktende miljøavtaler med regjeringen.

– Å betale til et fond som i sin tur finansierer NOx-reduserende tiltak ute i felten er mer miljøeffektivt enn å betale avgift til statskassa, sier direktør for næringspolitikk i NHO, Petter Haas Brubakk. Han krever at finansminister Kristin Halvorsen (SV) oppfyller løftet om refusjon av NO x-avgiften.

– Kristin Halvorsen lovet refusjon av NO x-avgiften rett etter at statsbudsjettet ble lagt frem. Regjeringen må ikke bryte dette løftet nå.

Overgangsordninger

Dette stiller statssekretær Geir Axelsen seg undrende til:

– Det er allerede vedtatt at bedrifter som inngår miljøavtaler med regjeringen før 1. juli vil få avgiftsfritak. NHO må nå lage et opplegg for et fond som gir utslippsreduksjoner, sier Axelsen, som understreker at regjeringen har respekt for næringslivets utfordringer.

– For å lette overgangen for de som skal betale denne avgiften, er det etablert flere tilskudds- og overgangsordninger, sier Axelsen, som viser til at næringslivet som ikke inngår miljøavtaler likevel kan få støtte til teknologiinvesteringer.

– Dette er også ordninger som cruisenæringen kan benytte seg av.