KJENNETEGN: Baugformen på den nye tråleren fra STX er gjenkjennelig fra offshoreskip. (Bilde: STX)
TRESPANN: Aker Seafoods har bidratt med sin erfaring og kunnskap når STX har designet de nye hekktrålerne. (Bilde: STX)
EFFEKTIV: Hekktråleren med design kalt FV01, får dieselelektrisk framdrift. (Bilde: STX)

Bygger trålere for Aker Seafoods

  • Industri

STX OSV har samarbeidet nært med Aker Seafoods under utviklingen av den nye designen FV01.

Skrogene til de 70 meter lange fartøyene, produseres i Braila i Romania og utrustes ved et av STX' verft i Norge.

Effektive

Skipene får dieselelektrisk framdriftssystem med to propeller.

Fartøyene blir mer energieffektive med ny skrogform og de bygges etter DNVs Clean Design-krav.

Levering blir i 213 0g 2014. Kontrakten er på ca. 750 millioner kroner.

Erfaring

De norske verftene i STX, tidligere Aker Yards, har lang erfaring med bygging av trålere og andre fiskefartøy. Kontrakten med Aker Seafoods innebærer imidlertid den første med nytt, eget design.

Aker Seafoods har en flåte på 11 trålere fra før.