INDUSTRI

Bygger LNG-drevet skip

GASS: Rem Offshore bestiler et forsyningsskip med designet VS 499 LNG fra Kleven Maritime. Skipet blir 89,6 meter langt og 21 meter bredt. Skipet får dual fuel-motorer som kan gå på gass og diesel. Levering er satt til desember 2012.
GASS: Rem Offshore bestiler et forsyningsskip med designet VS 499 LNG fra Kleven Maritime. Skipet blir 89,6 meter langt og 21 meter bredt. Skipet får dual fuel-motorer som kan gå på gass og diesel. Levering er satt til desember 2012. Bilde: Rem Offshore
Tore Stensvold
3. mai 2011 - 14:12

Skipet er designet av Wärtsilä Ship Design og skal bygges ved Kleven Maritime i Ulsteinvik.

Gass og diesel

Forsyningsskipet er av typen VS 499 LNG PSV og har en lengde på 89,6 meter, bredde på 21 meter og et dekksareal på 1030 m². Dødvekten er på om lag 6 500 tonn.

Rem Offshore velger motorer som kan gå på både gass og diesel, dual fuel. Skipet bygges til lett isklasse (Ice C), og får utstyr for oljeoppsamling (Oil Rec NOFO 2009) og utstyr for redningsoppdrag (Standby Vessel).

Kleven Verft har allerede to skip under bygging for Rem Offshore, og til sammen har Kleven Maritime tidligere levert 11 fartøy til rederiet.

3,3 milliarder

Med denne kontrakten har Kleven Maritime en ordrereserve på ni skip til en samlet verdi av 3,3 milliarder kroner.

Administrerende direktør Ståle Rasmussen ved Kleven Maritime er svært glad for å ha halt i land kontrakten.

– Kontrakten bekrefter Kleven Maritime sin posisjon både som ledende leverandør av gassdrevne fartøy og som landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Kontrakten er òg et eksempel på at nært og godt samarbeid med kunder over lang tid, slik som med Rem Offshore, gir gode resultater for alle parter, sier Rasmussen.

Bygger mer i Norge

Kleven har tidligere levert fem skip med gassdrift, og har tre til i ordreboken for levering framover.

Omfattende robotisering og effektivisering har gjort at Kleven Maritime går mot strømmen og bygger en stadig større del av skipene i Norge.

– Vi har tro på markedet framover og ønsker å satse videre – gassframdrift er miljøvennlig og framtidsrettet. I tillegg har den nye båten gode kapasiteter for lasting både på og under dekk, sier skipsreder Åge Remøy i en kommentar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.