VAKT: Grensevaktskipet til finske myndigheter blir moderne og miljøvennlig med LNG-motorer (dual fuel). (Bilde: STX)

Bygger LNG-drevet patruljefartøy

  • Industri

Den finske grensevaktmyndighet har bestilt en ny generasjon patruljeskip fra STX Finlands verft i Rauma.

Skipet blir 96 meter langt og 17 meter bredt og får dual fuel-motorer, det vil si som går på LNG og diesel. Levering er november 2013.

Flere oppgaver

I tillegg til grensepatruljering, utstyres skipet for søk og redning, oljevern og undervannsoppdrag.

Verftet opplyser at kontrakter med finske myndigheter er viktig for utvikling av ny skipsteknologi.

Fartøyet isforsterkes for å kunne gå i de islagte baltiske farvann.

Spar flybilletten

Byggingen av skipet sørger for arbeid til 400 på verftet i en periode.

Norske leverandører trenger ikke stå i kø. Det blir ikke så mange av dem. Ifølge STX Finland blir det finske innholdet i leveransen på rundt 90 prosent.