Kaptein Tomi Gustafsson, på Stena Saga rapporterer problemfri seilas til tross for is. (Bilde: Stena)
Stena Saga, den gang skipet het Silvia Regina, i issørpe utenfor Stockholm. (Bilde: Silja Line)
Stena Saga ble bygget i 1981 for Silja Line. Gikk mellom Stockholm og Helsingfors. Tåler opp til 1 meter tykk is. (Bilde: Stena)

Bryter is med danskebåten

  • Motor

Både Color Line og Stenas skip er bygget for å tåle mer is enn det som nå ligger i Oslofjorden.

Stena Saga er bygget for å gå i langt tøffere isforhold i Østersjøen.

Ex Silvia Regina

Stena-skipet tilhørte tidligere svenske Silja Line og trafikkerte Stockholm-Helsingfors under navnet Silvia Regina.





– Stena Saga er bygget til isklasse 1A Super. Skipet kan bryte is på opptil en meters tykkelse, sier Stena Lines linjedirektør Stein Wettergreen.

Så trykk er ikke isen noe sted mellom Oslo og Fredrikshavn.

– Hittil i år har istykkelsen ikke oversteget 40 centimeter, og alle våre seilinger går som normalt, sier Wettergreen.

Isfritt

Kaptein Tomi Gustafsson, som førte Stena Saga fra Frederikshavn til Oslo natt til tirsdag, og som også står på broa på returen til Frederikshavn natt til onsdag, forteller om fine isforhold.





– Vind fra nord driver isen ut gjennom fjorden, og selv strekningen mellom Færder fyr og Drøbaksundet, som har hatt mest is, var så godt som isfri i natt, sier kaptein Gustafsson.

Sørpe

Det er ikke rapportert store problemer for skipstrafikken på grunn av is. Color Lines Color Viking fikk tidligere i januar problemer med issørpe som tettet kjølevannsinntaket. Et defekt dampsystem som skal smelte sørpen var årsak til problemet.

Hjelpende baug

Administrerende direktør Svein Sørensen i Color Line Marine i Sandefjord opplyser at også deres skip har isklasse.

– Vi hjelper mindre fartøyer når vi ser at de ligger innefrosset. Vi legger om kursen og bryter isen slik at de kan komme seg løs, sier Sørensen.