RAMME FRA HYDRO: En av BMW,s nyeste motorsykkelserie, F800S og F800ST, har en avansert ramme fra Hydro Aluminium. (Bilde: BMW)
SOLID: Rammen består av en ekstrudert profil med tre kamre, og er bøyd med en kraft på 6000-7000 Nm. (Bilde: BMW)
NAKNE FAKTA: BMW F800S uten ramme. (Bilde: BMW)

BMW-sykkel med Hydro-aluminium

  • Industri

BMWs nyeste motorsykkelmodeller – F 800 S og F 800 ST, er på veien med med en nyutviklet ramme fra Hydro Aluminiums fabrikk i Tønder i Danmark.

BMW kunne ha valgt andre løsninger, hvor man sveiser aluminiumsplater sammen.

– Vi la frem et løsningsforslag med bedre egenskaper og god lønnsomhet for BMW, og det overbeviste dem om at vår løsning var den beste, sier salgs- og marketingkoordinator Morten Aakjer Hansen hos Hydro Aluminium i Tønder til Ingeniøren.





Eksklusive kunder

I ti år har Hydro levert aluminiumprofiler og komponenter til bunnrammer på eksklusive sportsbiler.

Først ute var engelske Lotus med den såkalte spaceframe i aluminium som ble brukt i Lotus Elise.

Rammen inneholdt flere revolusjonerende nyskapninger, blant annet metoder til skjøting. Lotus hadde valgt et konsept hvor alle delkomponenter ble limt sammen til en komplett enhet. Inntil da var sveising den mest alminnelige skjøtingsmetode.

Nå får Aston Martin levert aluminiumprofiler til deres spaceframe, som brukes i sportsbilen DB9. Denne rammen er også limt.





Vanskelig bøying

Spesialkompetanser er blitt brukt fullt ut for å utvikle rammen til BMW-motorsyklene. Selve rammen består av en ekstrudert profil med tre kamre. For å få den riktige fasongen, bøyes profilen på midten, og det er denne prosessen som er vanskelig.

– På grunn av de tre kamrene kreves det enorme krefter for å gjennomføre bøyingen: 6000-7000 Nm. Samtidig skal BMW,s krav til styrke, gjentagelsesnøyaktighet og dimensjoner etter bøyingen opprettholdes, sier Morten Aakjer Hansen.

Herdes

Når bøyingen er utført, skjæres profilen i to deler. Deretter skal de herdes med nøyaktig tidsstyring av temperatur og tid. Formålet med herdingen er at oppnå korrekte mekaniske egenskaper, som igjen fører til en ramme med stabile og perfekte kjøreegenskaper.

Ved å bruke aluminiumsramme, blir motorsykkelen flere kilo lettere. Morten Aakjer Hansen sier:

– Produsentene vurderer konstant hvor det mest kan lønne seg å spare vekt. Hydro Aluminiums brede spekter av produksjonsmetoder og voksende erfaring, gjør virksomheten i stand til å komme med forskjellige forslag.