VISJONÆR: Gustav Meisler ser så godt som ingen ting, men har likevel designet en luksusyacht. (Bilde: Tore Stensvold)

Blind båtdesigner på pengejakt

  • Industri

Meisler Princess

  • Konsept: Meisler Yacht International
  • Design: Gustav Meisler
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Sengeplasser: 32
  • Mannskap: 16/21
  • Motor: 2 x 400 hk
  • Generator: 3x270 kW
  • Hastighet: 20 knop
  • Drivstoff: 220 tonn
  • Rekkevidde: 6.500 nm (Ca. 12.000 km)


Den 80 meter lange luksusyachten Meisler Princess har vært på tegnebordet lenge. Flere ganger har den 65 år gamle yachtentusiasten vært en signatur fra å sette i gang bygging.

– Finanskrisen har innhentet meg hver gang, sier Gustav Meisler. Han lar seg ikke knekke.

– Den som gir seg, har tapt.

LUKSUS: Den 80 meter lange yachten blir speketed luksus. Modellen er bygget i Malaysia etter instruksjon fra Gustav Meisler.
LUKSUS: Den 80 meter lange yachten blir spekket med luksus. Modellen er bygget i Malaysia etter instruksjon fra Gustav Meisler. MYI

Krisepakke-penger

Nå håper han at krisepakken til norske verft gjør det mulig å realisere yachtbygging i Norge. Kontrakt med et verft mangler signatur. Den kommer når siste rest av egenkapital, 15 millioner euro, er på plass. GIEK og Eksportfinans er med på finansieringsplanen. Han har sikret opsjon på bygging av to identiske yachter til.

– Selv om jeg bor i USA, hadde jeg satt veldig stor pris på om båtene kunne bygges i Norge, sier Meisler, som har bostedsadresse i Florida, yachtindustriens Mekka.

Meisler ble født på Røst utenfor Lofoten i 1945 med en øyeskade. I løpet av ungdomstida ble synet så svekket at han ble sendt på blindeskole i Trondheim og etter hvert Oslo. Det har aldri stanset Meisler fra å jobbe og videreutdanne seg. Med tekniske hjelpemidler, klarer han å lese, skrive og skissere hva han vil ha.





Ble bitt

I 1984 ble han bitt av det han kaller yachtbasillen.

– Jeg blir aldri frisk av den, sier han med et smil, selv om den kostet ham ekteskapet. Starten var en mindre luksusyacht som seilte på kveldscruise og firmaturer rundt Oslo.

Etter en valgkampturné langs kysten med Høyre-topper som Erling Norvik og Kåre Willoch på dekk, begynte ideen om lengre cruise i relativt små luksusbåter å formes. Den lille båten ble erstattet med den større "Dorian Gray".

Yacht-entusiast og båtdesigner Gustav Meisler. Han er å godt som helt blind, men vil likevel bygge tre luksusyachter etter eget design.

Konsept: Meisler Yacht International 
Design: Gustav Meisler 
Lengde: 80 meter 
Bredde: 15 meter 
Sengeplasser: 32
Yacht-entusiast og båtdesigner Gustav Meisler. Tore Stensvold

Skolebenken

I en alder av 45 år begynte han i 1990 på George Washington University i den amerikanske hovedstaden. De neste fire årene studerte han turistindustri, chartring og markedsføring. Som handikappet fikk han egne assistenter. Tilbake i Norge fortsatte han cruisevirksomhet med småbåter på opp til 12 personer.

– Jeg så et behov for å bruke større båter. Internasjonalt regelverk, SOLAS, krever egen lege om bord dersom båtene har plass til mer enn 36 personer, sier Meisler.





Delt eierskap

Han tenker seg et konsept der interesserte kjøper seg inn i båten som en tidsandel (timeshare). Med tre båter i ulike verdensdeler, kan man velge hvor man vil feriere og på hvilken båt.

Planen er å få bygget den første båten med 20-30 prosent egenkapital og resten finansiert med krisepakker og andre midler. De to neste båtene skal finansieres fullt og helt med egenkapital via det Meisler kaller Fractional Ownership on Sea. Det er vanlig i flyindustrien og til dels innen hotellverdenen der det leies ut leiligheter knyttet til hotellet.

– Dette kommer også for luksusyachter. Jeg vet det, etter 20 år i industrien. Det er en livsstil for mange, og mye billigere enn å leie en båt i en uke, sier Meisler.





Tegnet og forklart

Han opplyser at det finnes ca. 5.000 privateide yachter over 100 fot (ca. 30 meter). Bare 25 prosent av dem leies ut, resten ligger ubrukt det meste av året, med fullt mannskap i beredskap.

Han har selv laget et 90-siders dokument med tekniske spesifikasjoner. Det er opp til verftet å finne de beste leverandørene. Skroget i stål og overbygget i aluminium blir bygget ute og tauet til Norge for utrustning, ifølge Meislers plan.