SIKRERE: Lettere, rimeligere, sterkere og sikrere fly vil kunne bli en del av hverdagen etter hvert som forskningen ved NWCC forbedrer kunnskapen om bygging av høyfaste kompositter uten bruk av autoklav. (Bilde: Cessna)

Billigere og sterkere fly

  • produksjon

Northwest Composite Center (NWCC) utenfor Manchester åpner snart sine dører for å øke mulighetene for å bygge lettere konstruksjoner av fiberarmert plast.

Dette er interessant for fly-, bil- og lettbåtindustrien.

Der skal store komposittelementer etter hvert kunne bygges uten bruk av autoklav.

Airbus og Boeing

Flyfabrikker som Airbus – med giganten A380 – og Boeing med elegante B787 Dreamliner – har allerede åpnet veiene.

De bruker tonnevis med svært kostbar, men lett, karbonfiberforsterket epoksiplast i de nye modellene.

Men aller først var den amerikanske flyteknikk-pioneren Burt Ruthan med selskapet Scaled Composites.

Storskala FoU

For å øke tilgjengelighet på slik viten og dermed senke den til nå ganske latterlige kiloprisen, vil engelskmennene starte storskala FoU på området.

– Målet er å utvikle overkommelig prisede konstruksjoner med ståls styrke, men med halve vekten i forhold til aluminium, sier doktor Richard Day, som leder det nye senteret..

– Veien å gå er å perfeksjonere teknikken med å bygge slike kompisitter, understreker han.

Hemmelig

Den nye og foreløpig svært hemmelige teknikken kalles Quickstep.

Med Quickstep kan selv store elementer bygges uten bruk av kostbart og forsinkende opphold i autoklav.

Det nye plastsenteret springer ut fra University of Manchesters School of Materials, som er en del av Faculty of Engineering & Physical Sciences.