(Bilde: Tore Stensvold)

Ber om enkle råd

  • Industri

De tre statsrådene Trond Giske, Liv Signe Navarsete og Sigbjørn Johnsen står bak lanseringen av nettstedet www.enklereregler.no.

Nærings- og handelsminister Trond Giske tallfestet tidligere i år målet til 10 milliarder kroner i reduserte utgifter til administrasjon for næringslivet innen 2015. Nettstedet "enklere regler" er ett av elementene som skal bidra til at målet nås.

Frigir tid

Regjeringen vil at bedriftene skal bruke mest mulig av tiden sin på å drive næringsvirksomhet og minst mulig tid på administrative oppgaver for å etterleve lover og forskrifter.

– Vi trenger næringslivets innsikt og erfaringer for å forenkle lover og regler for norske bedrifter, sier nærings- og handelsminister Trond Giske i en pressemelding.

Der skoen trykker

Regjeringen vil ha næringslivet og andre som ofte er i kontakt med det offentlige om innspill til hvordan regler, rapporteringskrav og informasjon bør gjøres enklere og bedre.

– Norge trenger gründere. Ikke minst trenger vi gründere som lykkes med å utvikle selskapet sitt og bidrar med nye arbeidsplasser i hele landet. Da er forenklingsarbeid viktig for å gjøre det lettere for gründere og etablert næringsliv, sier kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete.

Tre områder

Hovedfokus legges på disse områdene:

  • Enklere regler: I et moderne samfunn vil det alltid være nødvendig med reguleringer og krav til næringslivet. Målet er at det skal bli bedre samsvar mellom kravene som stilles til næringslivet og den nytten reguleringen gir samfunnet. På nettstedet kan næringsdrivende gi innspill om uforholdsmessig tyngende og kompliserte regler.
  • Enklere rapportering: Man må hele tiden vurdere om rutinene for innrapportering kan gjøres enklere og mindre tidkrevende. All form for dobbeltkommunikasjon mellom brukere og offentlige etater skal reduseres. I mange tilfeller kan det offentlige ikke lempe på kravet om innrapportering. Det vil likevel være tids- og kostnadsbesparende for næringslivet dersom selve gjennomføringen av rapporteringen gjøres enklest mulig.
  • Bedre informasjon: Godt tilrettelagte skjemaer og veiledninger hindrer misforståelser, feil og unødig tidsbruk i bedriftene. Det er nyttig å få innspill til områder hvor næringsdrivende ser at det er behov for mer informasjon eller at veiledningen kan gjøres bedre eller med nye metoder.