SOM BESTILT: ¿ Askeskyen kom som bestilt, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg. Foruten den ville ikke Vale-kontrakten vært i havn ennå.

Askeskyen bidro til Vale-kontrakt

Forhandlerne fra Hydro og brasilianske Vale ble askefaste i London og fortsatte samtalene der de normalt ville tatt en pause og reist hver til sitt. Askeskyen ga gjennombruddet som førte til avtalen om gigantkjøpet.

– Askeskyen kom som bestilt, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Hydro til Dagens Næringsliv.

Etter planen skulle sluttforhandlingene i London ha vart en uke. Ifølge avisen var forhandlerne da slitne og ville dra hjem, selv om de ikke var helt i mål. Så kom askeskyen.

Les også: Hydro med milliardkjøp

Bare å fortsette

– Det var ingen mulighet for forhandlerne å dra. Så da var det bare å fortsette å forhandle, sier Hydros konserndirektør for strategi Arvid Moss til DN.

Direktør for forretningsutvikling i Hydro Knut F. Preus sier at han i snitt sov tre-fire timer i døgnet i løpet av en 14 dagers periode.

– Vi gikk fra hverandre midt på natten. Så var vi i gang igjen om morgenen, sier han.

Kodenavn

Forhandlingene førte til at Hydro i helgen kunngjorde at de kjøper Vale for 29 milliarder kroner. Det skal blant annet sikre tilgang på råstoffet bauksitt i lang fremtid. Vale får 22 prosent Hydro-aksjer og styreplass som en del av oppgjøret.

Partene snakket sammen i månedsvis før avtalen var på plass. Hele veien omtales selskaper og andre sentrale aktører med kodenavn. Det ble «Boreal» (B for Brasil og Vale) og «Neptun» (N for Norge og Hydro) som forhandlet.

Les også: På tide å investere i Norge

Zevs = Giske

Den norske stat var «Zevs», personifisert gjennom næringsminister Trond Giske (Ap), som ifølge DN ler godt da han blir fortalt om kodenavnet.

Giske sier han ble konkret informert om storhandelen for to uker siden.

– Det er imponerende at de har klart å holde kortene så tett til brystet, sier Giske.

I starten av forhandlingene var «Honda» kodenavn for Hydro og «Vectra» kode for Vale.

– Det ble veldig slapt, sier strategidirektør Moss.

– Bilmerkene var for dårlige! parerer Preus. (©NTB)