Volvo Aero i Kongsberg produserer en av komponentene til en av motorene i Boeing 787 Dreamliner. (Bilde: ROBERT SORBO)

Ansetter igjen

  • Industri

Volvo Aero Norge ansetter igjen etter at Kongsberg-bedriften nedbemannet med 50 personer i årsskiftet 2008–2009.

Nedbemanningen kom som en følge av finanskrisen, ettersom luftfarten ble sterkt rammet av nedturen i internasjonal økonomi, skriver Laagendalsposten.





500 ansatte

Nå kan direktør Odd Tore Kurverud fortelle om en utvikling som er sterkere enn ledelsen hadde regnet med i planene for 2010.

Det betyr at 20 nye får jobb. Derned vil tallet på ansatte igjen passere 500.





Flere fly

Økningen er knyttet til et oppsving i bestillingene av nye fly hos de to store produsentene Airbus og Boeing.

Blant annet har Boeings nye 787 Dreamliner gjennomført sin første flytur etter langvarige forsinkelser.

De store 787-flyene har motorer av typen GEnx, der Volvo Aero-konsernet har enerett på å produsere fem komponenter.

En av de fem komponentene produseres i Kongsberg.

Snart produksjon

Når den første flyturen, som gikk over Washington, nå er gjennomført, vil det ikke gå lang tid før motorproduksjonen til GEnx kommer i gang for fullt, ifølge Laagendalsposten.

Det svenske Volvo Aero-konsernet som eier Volvo Aero Norge, har i siste kvartalsrapport meldt at internasjonal luftfart kommer seg, både når det gjelder passasjertall og transportert gods.