INDUSTRI

Anna vil revolusjonere pakkeindustrien

Mona Sprenger
27. mai 2008 - 06:50

På gulvet foran oss danser den sjuarmede japanske roboten Anna i takt til musikken som strømmer ut av pc-en.

Opprinnelig ble hun kjøpt inn av universitetet for å få unge til å velge realfag.

– Du får gåsehud når du ser henne i bevegelse. Vi ville at de unge skulle se at det finnes svært avanserte ting du kan gjøre med en teknologiutdannelse, forklarer Mirmotahari, som ser uante muligheter for sin sexy venninne.

– Vi var de første som fikk denne roboten til å kommunisere med en datamaskin.

Ny generasjon

Dette har skapt grunnlag for et samarbeid mellom forskningsgruppen ROBIN ( Robotics and Intelligent Systems) ved Universitetet i Oslo og Optimove, som er den norske importøren av roboter av merket Motoman. Optimove leverer robotløsninger til blant annet emballasjeindustrien.

– Roboter har frem til nå vært stygge, tunge og klumpete. Det vi nå ser er en ny generasjon roboter som er lette og fleksible. De tar mindre plass og lager mindre støy, sier salgsdirektør i Optimove, Morten Ruud, som mener at dette åpner for en mye større anvendelse i industrien.

– Siden de er så lette kan de blant annet trilles rundt i produksjonslokalene, sier Ruud.

Kunstig intelligens

Men det store målet til forskerne ved Universitetet i Oslo er å få Anna til å tenke selv.

– Målet er å gi henne kunstig intelligens, slik at hun for eksempel kan identifisere nye pakker som dukker opp i produksjonen og pakke de på best mulig måte på en pall. Datamaskinen er hjernen, sier Mirmotahari, som understreker at her finnes det flere milliarder pakkeløsninger.

– Vi trenger beregninger som er raske og ekstremt effektive, for å kunne opprettholde tempoet i industrien. Ett sekund produksjonstid er lenge. Datamaskinene er raske nok, men løsningsrommet er uendelig. Vi må lage et program som er veldig rask til å lete i løsningsrommet, sier forskeren, som ser for seg mange lange timer foran pc-en før det kommer på plass.

Ekstremt gode løsninger

Men allerede i høst skal en enklere utgave av Anna ut i felttest hos juiceprodusenten Nen i Fredrikstad.

– Første trinn er kun enkel utførelse, men industrien er veldig interessert, sier Ruud.

– I neste omgang skal den tilføres mer intelligens. Hvis det skjer endringer i produksjonen, skal kundene gå på internett og hente nye mønster, som de kan laste inn i datamaskinen. Så kan de bruke det, forklarer Mirmotahari. Han tror at det er mulig å få til ekstremt gode løsninger som også vil bli etterspurt internasjonalt. Det er Ruud enig i:

– Her åpner det seg et stort marked. Teknologien er der, men vi bruker den ikke for det den er hvert. Nå må vi finne kreative løsninger og ta den i bruk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.