FORSINKET: Fregattene, her representert ved KNM Otto Sverdrup, er ett av prosjektene til Forsvaret som har vært forsinket.

11 av 25 forsvarsprosjekter forsinket

  • Industri

14. oktober landet helikopteret NH-90 for første gang på kystvaktfartøyet i Nordkapp-klassen.

Det skjedde ni år etter at helikopteret ble bestilt, og fire år etter at de første helikoptrene skulle ha blitt levert.

Ennå vil det gå ett år før de første helikoptrene blir levert til det norske Forsvaret.

Les mer: Nye helikoptre er unyttige for fregattene

11 av 25 forsinket

NH-90-prosjektet er bare ett av mange investeringsprosjekter som er forsinket, viser en revisjon av 25 investeringsprosjekter i Forsvaret som Riksrevisjonen har foretatt.

11 av disse er forsinket med mer enn ett år i forhold til opprinnelig plan, mens syv er forsinket med fire til seks år. Dette ser Riksrevisjonen alvorlig på.

«Forsinkelsene vil føre til at Forsvaret ikke får tilført materiell som forutsatt, og at strukturelementer ikke blir implementert. Dette vil kunne resultere i nedsatt/forsinket operativ evne», heter det i Riksrevisjonens rapport.

Gjennomført tiltak?

Samtidig stiller Riksrevisjonen spørsmål om i hvilken grad Forsvarsdepartementet har gjennomført tilfredsstillende tiltak for å forhindre forsinkelser i materiellprosjekter, og om konsekvensene av forsinkelsene har blitt vurdert i tilstrekkelig grad.

– Det er ikke uvanlig at store prosjekter som strekker seg over mange år blir forsinket. Mange prosjekter er teknologisk sett kompliserte og i mange tilfeller trenger leverandørene mer tid til å gjennomføre disse enn det leverandørene først forutså, kommenterer Sunniva Tofte, seniorrådgiver i Forsvarsdepartementet.

Forsvarsstaben innrømmer overfor Riksrevisjonen at forsinkelsene har påvirket Forsvarets evne til å delta i internasjonale operasjoner og til å ivareta øvrige pålagte oppgaver.

Oppdatere gamle systemer

Forsinkelser medfører at Forsvaret må opprettholde sine prosjektorganisasjoner lenger enn planlagt.

Andre konsekvenser kan være at gammelt materiell blir beholdt lenger enn det som er planlagt, med de økonomiske konsekvenser det har for oppgraderinger og vedlikehold.

– Operative kapasiteter blir forsinket, dette kan i enkelte tilfeller ha alvorlige konsekvenser, men som regel kan forsinkelser av kortere varighet håndteres, påpeker Tofte.

Ifølge Forsvarsdepartementet gir forsinkelser også muligheter for å forsere andre prosjekter i Forsvarets prosjektplaner, og kan på den måten bidra til å øke Forsvarets operative evne på andre områder tidligere enn forutsatt.

– Ikke heldig

– Det er ikke heldig, verken økonomisk eller operativt, sier leder i Norges Offisersforbund, Petter A. Moe, til Teknisk Ukeblad.

– Det er jo mest alvorlig for den operative evnen. Når vi ser på NH-90, så er det ganske pinlig med så lange leveringsforsinkelser. Det setter ikke minst Kystvakten, som driver en kontinuerlig operativ virksomhet, i en veldig knipe, legger han til.

Moe peker på at forsinkelser i leveransene også skaper problemer for kompetansen til personellet som skal operere de nye systemene. Han mener Forsvarsdepartementet må være tidlig ute med å sanksjonere forsinkelser.

– Jeg kjenner ikke til hva som finnes av sanksjonsmuligheter, men det er i alle fall et område man må være veldig på vakt overfor når nye kontrakter inngås, sier han.