LNG-skipet Arctic Princess til Høegh LNG ikke bare frakter gass, det bruker også gass til framdrift. Det norske regelverket vil snart gjelde internasjonalt. (Bilde: Høegh)

IMO følger Norge

  • Industri

Arktiske strøk skal beskyttes bedre mot oljesøl og gasskip skal følge norske sikkerhetskrav.

Det har norske myndigheter endelig fått gjennomslag for i IMO.

Tar høyde for ny teknikk

International Maritime Organisation vil i mai vedta de samme retningslinjer Norge har for sikkerhet for skip som går på gass.

Retningslinjene kan også brukes for nye teknologier som kan tas i bruk i framtida, som for eksempel brenselceller.

Seig oljejobb

Norge har også i en årrekke jobber for å få et forbud mot bruk av tungolje i Antarktis.

Norge har vært en sterk pådriver i dette arbeidet på grunn av de ulykkene som har skjedd i Antarktis og de store miljøutfordringene som søl av tungolje vil forårsake i de sårbare farvannene.

Første trinn

Det er i første rekke en underkomité i IMO, Bulk, Liquid and Gases” (BLG) i London, som har gått inn for de norske miljø- og sikkerhetstiltakene.

Sjøfartsdirektoratet regner med at endelig vedtak om at IMO vil ta retningslinjene for gasskip inn i sitt regelverk kommer i mai.

Forbudet mot tungolje vil etter planen bli vedtatt i juli i år. Dermed blir det en IMO-kode som gjelder all internasjonal sjøfart.

Lang vei

– Vi er svært fornøyd med at vi endelig får noe på plass selv om mye gjenstår. Retningslinjene for gasskip skal endelig godkjennes av MSC i mai 2009, men det antas å bli en proformasak, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude i en pressemelding.

Norge har jobbet med dette siden 2004.

Miljøsak

Det knytter seg en viss usikkerhet til godkjenningen av tungoljeforbudet.

Da saken ble behandlet i komitémøtet i BLG, ble det enighet om endringsforslag til MARPOL som oversendes IMOs miljøkomité MEPC for godkjenning. MEPC møtes i juli 2009.

– Noen delegasjoner er skeptiske til endringene, men vi tror de vil bli godkjent av hovedkomiteen, opplyser Gude.