IKT halverer trafikkdød

  • samferdsel2




EU har store ambisjoner. Innen 2010 skal antall dødsfall i trafikken halveres fra 40.000 til 20.000 i året.

EUs industri- og IT-kommisær Erkii Liikanen lanserte i fjor en kjøreplan for hvordan målet skulle nås:

Innen 2004 skulle alle biler i Europa skulle leveres med ABS-bremser.

Innen 2005 skal alle biler leveres med Elektronisk stabilitesprogram (ESP).

Innen 2006 skal eCall (automatisk varsling av ulykker) være i drift i hele Europa.

Videre skal alle biler leveres med mer avanserte antikollisjons- og fartstilpassningssystemer.

- Hovedutfordringen er å samkjøre bil- og IKT-produsentene og at dette skjer i et samspill med nasjonale myndighetet og EU, sier John Arild Jenssen. Han er leder for kjøretøyteknisk avdeling i Samferdselsdepartementet.

Norge så vidt med

Norge har gjennom Samferdselsdepartementet så vidt vært med i den pågående prosessen. Første deltakelse i forumet var i mars i år. Selve eSafety ble stiftet i 2002 av EU-kommisjonen.

- Ved plenumsmøtet i høst måtte vi be pent to ganger for å være med, sier en lettere frustrert John Arild Jenssen. Han mener det er viktig at norske myndigheter får en oversikt over det som skjer innen IKT i kjøretøy og infrastruktur.

- Ved å delta i forumet får vi innført de nødvendige systemene samtidig som landene i Europa. Målet er at alle land skal ha de samme tjenestene.

eCall

Særlig eCall kan bli et nasjonal anliggende. Med eCall i bilen vil kjøretøyet automatisk sende nøyaktig informasjon om ulykkessted og annen tilleggsinformasjon ved ulykker til en sentral rendingssentral. eCall vil derfor kunne redusere utrykningstid og redde liv.

Finland er som første land allerede i gang med å implementere teknologien i sine redningssentraler. Flere land i Europa, også Norge, har skrevet under en felleserklæring som innebærer at landene skal starte interne prosesser for å forberede innføringen.

Forbrukeren betaler

Siden sikkerhetsutrustningene kan bli obligatoriske, vil nybilene automatisk bli dyrere.

- Det betyr at flere forbrukere må dele kostnadene, og det kan gi lavere pris pr. enhet, sier Jenssen. Gjennom eSafety-forum har alle bilprodusenter i Europa begynt å samarbeide om utvikling av ny kommunikasjonsteknologi. - eSafety jobber for standardiseringer, sier Jenssen.

- En annen problemstilling for forumet er å finne ut hvor mye sjåføren tåler av informasjon mens han eller hun kjører.

Risto Kulmala er leder for eSafetys arbeidsgruppe som jobber med fremdriftsplanen for sikkerhetstiltakene, den såkalte "Road Map" . Han mener det er realistisk at alle målene skal nås, men at det vil ta noe lengre tid:

- Det er spesielt bilindustrien med sine særinteresser som gjør dette vanskelig. Det er også en utfordring å få alle myndigheter med på den ambisiøse planen fordi det innebærer en del offentlige investeringer. ESB vil f. eks ikke være obligatorisk utstyr i absolutt alle biler neste år, men i hvert fall i alle biler i mellomklassen og oppover.

Kulmala jobber til daglig i VTT Technical Research Centre i Finland. Han mener at finske teknologibedrifter med stor interesse følger utviklinger på området: - Her finnes det mange forretningsmuligheter. Innenfor eCall vil det f. eks. vokse frem et behov for utstyr som kan leveres til eldre biler som er produsert uten integrerte systemer.