ADVARSEL: Medlemsbedriftene til IKT Norge og næringsutviklingsdirektør Fredrik Syversen må være forberedt på hardt arbeid for å komme inn på det afrikanske markedet. Her er han i samtale med mobilbrukeren Eric Keli i Cape Town. (Bilde: Børge Jomaas, Innovasjon Norge)

– Ikke tro at det blir lett

  • IT

Disse er på statsbesøk

Adactus

Boost

Colibria

IKT-Norge

ITS-Norge

Kongsberg Sattelite Services

Norphonic

Opera

Park Air Systems

Qfree

SINTEF IKT

Vizrt

Web & Circus

Med kongeparet i spissen deltar 13 IT-virksomheter på statsbesøket til Sør-Afrika denne uken. Målet er å skaffe seg kontakter som kan utvide eller sikre nye markedsandeler i et IT- og telekommarked som er i ferd med å ta av for alvor.





Enorm vekst

– Veksten i mobilpenetrasjonen er enorm. Fra 2003 frem til i dag er denne økt fra 5 prosent til 30 prosent på dette kontinentet, sier Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling hos IKT Norge.





Rett tid

Innovasjon Norge leder delegasjonen i Sør-Afrika og mener at tidspunktet for å prøve seg her er det rette.

– Potensialet på IT-sektoren er enormt for dem som satser riktig og langsiktig, sier direktør Bjørn Eriksen ved Sør-Afrika-kontoret.

Noen norske foretak er allerede inne på markedet. Blant annet Opera ser store muligheter.

Les mer her: Usikker satsing i Afrika





Mest mobil

På mobilsiden handler om å få tilgang gjennom avtaler med de store teleoperatørene, ifølge IKT Norge.

– Operatørene i Sør-Afrika er store i hele Afrika, så det å få til langsiktige avtaler med disse vil gi våre aktører muligheten til å nå store brukermasser. I tillegg er mange interessert i løsninger som kan gi mobilt innhold, sier Fredrik Syversen.





Boost

Han illustrerer med trønderbedriften Boost, som har avtaler med den største fotballklubben i Sør-Afrika, Kaizer Chiefs for å gi deres fans muligheten til å følge laget sitt via mobiltelefon.

– Det er mange lignende muligheter i et land med men titalls millioner mobilabonnenter i alle befolkningsgrupper, sier Syversen.





Kommer ikke rekende

Bjørn Eriksen hos Innovasjon Norge advarer imidlertid mot å tro at store inntekter kommer flytende av seg selv.

– Det er en utfordring at veldig mange bedrifter som vil inn i markedet i Sør-Afrika undervurderer oppfølgingen av partnerne. Man kan ikke bare møte opp én gang og håpe at internettkontakt ordner resten, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Det er nå det gjelder, men her er det om å gjøre å tenke langsiktig og vite at det ikke er gratis å komme inn på markedet. Og personlig kontakt over tid er helt avgjørende, sier han.