Ikke helsvart for GIS

  • ikt

- Jeg syns det er problematisk at totalbildet av bransjen blir negativt, fordi en del av bedriftene har røde tall, sier administrerende direktør Olbjørn Kvernberg i Geodata. - Både vår bedrift, og flere andre, vokser og kan vise til gode resultater. Jeg mener at det er en viss priselastisitet i markedet for geografiske data fordi det er kommet til mange nye markedsegmenter som har begynt å bruke slike løsninger.

Geodata har hatt stor suksess med salg av løsninger til eiere av elektriske nett. NVE pålegger netteierne å garantere leveransekvaliteten til kundene og tilby dem erstatninger ved utfall. Nettselskapene til Viken, Lyse og BKK tar nå i bruk et system som inneholder en stor geografisk database over nettet og en database med den elektriske topologien, med alt hva det innebærer av blant annet ledninger, transformatorer, brytere og forbrukere. Det gjør at selskapene kan planlegge og prosjektere utbygging og drive nettet mer effektivt. Systemet kan også raskt identifisere problemer som oppstår, og ved et utfall kan strømmen rutes en annen vei på en måte som gir minst mulig skadevirkning og erstatningsplikt.

Feltsett til Forsvaret

Forsvaret er også et økende marked for GIS-bransjen. - Deres hovedoppgave er jo å forsvare geografien vår, og da er geografiske informasjonssystemer til god hjelp, sier Kvernberg.

På øvelsen Strong Resolve vil norske soldater ha med seg slikt utstyr ut i felten som gjør at de kan samle inn opplysninger og kommunisere dem til hovedkvarteret. Feltsettet som er utviklet sammen med Geodata, har påkalt stor interesse fra andre Nato-land.

Feltet som kalles LBS - Location Based Services, tjenester for stedsbestemmelse - var lenge spådd en kraftig vekst. Det har latt vente på seg som en følge av problemene innen teleindustrien, men nå er det tegn som tyder på at veksten kommer. Slike tjenester vil medføre et stort behov for geografiske dataleveranser til teleselskapene, som igjen vil selge posisjon og karttjenester til sine kunder.

Nye markeder

Det som tidligere var et tradisjonelt kartmarked er i ferd med å grene seg ut i en rekke nye retninger. Geodata har flere av de store dagligvaregrossistene som kunder. De bruker geografiske og demografiske data, sammen med forbrukeropplysninger fra A. C. Nielsen, for å finne ut mest mulig om nedslagsfeltet til sine butikker. Gjennom slike data kan de se hvordan både deres egne og konkurrentenes butikker gjør det, i tillegg til at de kan måle effekten av alle tiltak som gjøres for å øke salget.

Mens geografi ikke er så viktig lenger for banker, er forsikringsselskaper svært interessert i bruk av geografiske data. De benytter applikasjoner som analyserer risikoeksponeringen i forskjellige områder. Hvis de har brannforsikring i de fleste gamle trehusene i et kvartal, eller de fleste bygningene i et naturskadeutsatt område, kan det være svært lønnsomt å videreforsikre avtalene.