Hverken Trollstigen eller andre fylkesvegstrekninger kan regne med å få ny asfalt i 2012, om fylkesrådmannen får sitt budsjettforslag igjennom. (Bilde: Kjell Herskedal)

Ikke én krone til asfalt

  • arkivnyheter

Det er den dramatiske beskjeden fra samferdselssjef Arild Fuglseth og fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik i forslaget til 2012-budsjett.

-Vi har 3108 kilometer fylkesveg i Møre og Romsdal og burde asfaltere for minst 90 millioner kroner i året. I 2011 har vi riktignok asfaltert for noe mer enn dette. Neste år blir det ingenting.

Årsaken er at driften av veger og ferjer og ferjekaier i fylket strupes av gamle trafikktall som gir lavere overføringere enn dagens reelle trafikktall burde tilsi.





-Ganske dramatisk

-Dette er egentlig ganske dramatisk og jeg setter et stort spørsmål ved grunnlaget for overføringene fra staten. Det har vært sterk trafikkvekst de siste årene, men overføringene tar utgangspunkt i foreldede moduler.

I Møre og Romsdal har dette blant annet ført til at flere ferjesamband nå har for dårlig kapasitet. Det er også mangel på reserveferjer. Dekkelegging er det ikke penger til. Ferjekai- og bruvedlikeholdet må kuttes betydelig.





69 prosent prisstinging

Et annet forhold som gjør økonomien på vegsektoren i fylket vanskelig er driftskontraktene som har steget veldig mye. Det er eksempler på at en enkelt driftskontrakt har steget med 69 prosent fra det ene året til det andre. Pengene brukes opp uten at det store årlige etterslepet på vegvedlikeholdet blir redusert. Dette etterslepet er på 700 millioner kroner.

Fuglseth sier at det må vurderes å legge om driftskontraktene på en slik måte at mindre entreprenører får mulighet til å delta, i håp om at konkurransen på den måten kan skjerpes.





: