Erik Møller er ekspert på stress
(Bilde: Elisabeth Clfen )

Ikke bli offer for de mentale tigrene

  • nettarkiv

Hvordan takle stress?

Man kan gjøre noe med årsakene til stress:

Ta jevnlige mentale pauser

Koble fra PC, mobiltelefon og lignende når man kjenner symptomene

Ikke la tankene ta kontrollen. Spør deg selv: Hva er det verste som kan skje?





Man kan redusere reaksjonene på stress:

Ta kontroll over egen situasjon

Tren jevnlig og spis sunt

Bruk avkoblingsteknikker

Over 1 million nordmenn er plaget av stress. Men ifølge Erik Møller, daglig leder i Pepp Norge, kan alle lære seg å holde stressreaksjonene i sjakk.

– Stress har et ufortjent dårlig rykte. Vi har faktisk behov for stress, ettersom det får kroppene våre til å mobilisere krefter. Det er først når stresset er for høyt over lang tid at det blir helsefarlig, sier han.

Lytt til deg selv

Møller er en av Norges fremste eksperter på stress og har drevet veiledning innen feltet i 21 år. Han mener det er viktig at folk tar kontroll over hjernetrafikken, eller det han kaller mentale tigre.

– Du må ta hensyn til deg selv og lytte til signalene kroppen gir. I likhet med maskiner, trenger også hjernen å ”restartes” jevnlig. I følge hjerneforskere trenger den full stans i fem minutter hver annen time. Det er dette vi lærer kundene våre, sier han.

Ta kontrollen tilbake

Stress er ikke en situasjon, men det er din reaksjon på situasjonen. Og det er viktig å ikke sette seg selv i offerrollen. – Du må ta tilbake kontrollen for å unngå å bli handlingslammet. Da vil du øke mestringsevnen din, slår Møller fast.