Ikke bakkeovervåking i Milano

Et overvåkingssystem på bakken letter arbeidet for trafikklederne i kontrolltårnet. Bakkeradar er ikke påkrevet, men brukes av kapasitetshensyn på flyplasser med stor trafikk.

Mange operer uten, men da styrer tårnet trafikken på bakken etter prosedyrer utarbeidet for slik operasjon. Det krever større avstand mellom flyene, spesielt ved dårlig sikt. Det er derfor også et kommersielt spørsmål.

Ifølge nestleder i Norsk Flygerforbund Lars Johannesen var det ikke slikt utstyr på Linate da han fløy der for tre år siden, men sier det ikke er alltid flyplassene opplyser om slike ting.

– Oslo lufthavn (OSL) har en bakkeradar med to sensorer som overvåker alle bevegelser. Det er langt fra alle flyplasser i Norge som har det sier Einar Tafjord ved OSL. På Stavanger lufthavn er det også installert, mens de på Flesland i Bergen og Værnes i Trondheim ikke har slikt overvåkingsutstyr.