Ikke alle KPNQ-kunder forsvant...

Catch overtok restene i Norge etter KPNQwest-konkursen denne uka. Ifølge daglig leder Steffen Hellum i Catch Communications, er de tidligere KPNQ-kundene svært lojale. Det stemmer dårlig med de signaler tu.no har fått fra andre leverandører.

-Vi har allerede fått tre nye kunder fra tidligere KPNQwest, mens enda flere vil ta helgen til hjelp før de bestemmer seg, sier Øyvind Haavik i Basefarm.

Flere andre kunder har flyttet servere og drift inn i eget hus og kjører beredskapsversjoner av sine nettsteder. Mange vil i løpet av kort tid finne nye leverandører.

Likevel sier Hellum at kundeflukten er en rykteflom: - De siste dagers rykter om at kundene har forlatt KPNQwest i Norge er betydelig overdrevet. Enkelte kunder iverksatte sine beredskapsplaner, men flytter nå sin infrastruktur hjem igjen, og ønsker å videreføre sitt kundeforhold. Dette tar vi som en tillitserklæring, sier Hellum.

I en pressemelding skriver Catch at det er "Business as usual" etter at Catch kjøpte tidligere KPNQwest Norway torsdag.

- Vi har ikke hatt driftsavbrudd av noe slag, og sikrer nå våre kunders tilgang til Internett ved å opprette flere alternative redundante forbindelse til utlandet, sier Hellum.

Catch fremstår ifølge egne utsagn som landets ledende tilbyder av datakommunikasjon og Internett-tjenester, og vil i tiden fremover legge vekt på å videreføre de gode kunderelasjonene som allerede er innarbeidet.

- Vi ser mange muligheter i dette markedet i tiden fremover. Vi tror en solid privateid nasjonal aktør er et riktigere alternativ fremfor statseide selskaper når kundene skal velge leverandør, skriver adm. dir. Kjell Ivar Hansen i Catch Communications.