NYHETER_BYGG

I pakt med gammelbruene

SAMSVAR: Linjene til den nye Starumsbrua passer godt sammen med de to gamle bruene i bakgrunnen. Stålbuen under brua er 176 meter lang. Hele brua er ca. 290 meter lang. FOTO: STATENS VEGVESEN
SAMSVAR: Linjene til den nye Starumsbrua passer godt sammen med de to gamle bruene i bakgrunnen. Stålbuen under brua er 176 meter lang. Hele brua er ca. 290 meter lang. FOTO: STATENS VEGVESEN
Knut Strøm
30. aug. 2004 - 11:59

Nye Straumsbrua i Skodje ble offisielt åpnet 3. juli. Ikke bare er brua tidligere ferdig enn planlagt, med den blir også rundt 20 millioner kroner rimeligere enn Statens Vegvesen først hadde regnet med.

- Sluttsummen ser ut til å ende på rundt 70 millioner kroner, opplyser prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens Vegvesen.

Det spesielle med brua er at den har en underliggende stålbue med en overbygning av betong. Ifølge prosjektlederen er konstruksjonen så spesiell at det i Norden ikke finnes maken.

Verneverdige

Grunnen er at nybrua skal harmonere linjemessig med to gamle, verneverdige bruer fra 1920-tallet. - Både fylkeskonservatoren og riksantikvaren har vært inne i bildet i forbindelse med planleggingen av Straumsbrua, opplyser prosjektlederen. Norconsult har prosjektert brua og de tilstøtende veiene.

De gamle bruene får nå langt lettere trafikk å ta seg av. De blir kun brukt til gang- og sykkeltrafikk. I dag er det restriksjoner slik at bare kjøretøyer med totalvekt på inntil 3,5 tonn får kjøre over bruene.

Byggemetoden med stålbuen er meget spesiell. Selve buen har en lengde på 176 meter og en vekt på 1200 tonn. Den ble fabrikkert hos Scanbridge AS i Sandnessjøen og fraktet i to deler på en lekter ned langs kysten. Totalvekten på lekter med buer og utstyr var på 12.000 tonn.

På anleggsstedet ble buene heist opp og sveiset sammen. Deretter ble lekteren fylt med vann slik at buen kom på plass i festepunktene. Brudeseth berømmer Scanbridge for måten de utførte denne montasjen. Total lengde på brua er ca. 290 meter.

Bomstasjon

Første byggetrinn inkluderer også bygging av tilførselsveier og ny bomstasjon. I alt var prosjektet for byggetrinn I kostnadsberegnet til vel 140 millioner kroner, men Brudeseth anslår at sluttsummen blir rundt 110 millioner kroner. Da har de spart 20 millioner kroner på brua og 10 millioner på veianlegget og bomstasjonen.

Prosjektet er 50 prosent finansiert med bompenger og det vil koste 30 kroner for vanlige biler og 90 kroner for større kjøretøy å kjøre over brua. De som har Autopass-brikke kan kjøre rett gjennom bommen og får 50 prosent rabatt. Innkrevingsperioden er planlagt å vare i 15 år.

Neste byggetrinn omfatter blant annet en 370 meter lang tunnel og ytterligere omlegging av veier og veikryss samt miljøtiltak i Skodje sentrum. Det skal også foretas rehabilitering av eksisterende bruer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.