I oktober 2013 skal rassikringen av den 8 km lange parsellen forbi Hjartåberget være fullført
Kontrakten mellom Statens vegvesen og K. A. Aurstad ble undertegnet sist tirsdag. På bildet. prosjektleder Oddbjørn Pladsen (midten foran). Cato Aurstad (t.v.) og Kåre Dahle fra entreprenøren Bak t.v. Svein Skeide, Jan Ole Sekkeseter, Dagfinn Rotevatn og Rolf Stormo fra prosjektorganisasjonen (Bilde: Statens vegvesen)

I gang på Hjartåberget før jul

  • arkivnyheter

Det sier Cato Aurstad hos entreprenøren K. A. Aurstad A/S

For i går ble den første kontrakten for rassikring av den problemfylte strekningen forbi Hjartåberget inngått mellom byggherren, Statens vegvesen Region midt og entreprenøren. Kontrakten er på 48,8 mill. kroner.

Hovedarbeiderne i denne delen av rassikringen gjelder sprenging og masseflytting for utbedring og ombygging av eksisterende fylkesveg 651 fra Løvikneset til Årset. K. A. Aurstad AS skal forestå utsprenging og sikring av begge forskjæringene til den 3 480 meter lange Hjartåbergatunnelen og nye forskjøringer til den 230 meter lange Årsettunnelen som også skal rehabiliteres. Det skal bygges om lag 900 meter omkjøringsveg på utsiden av Årsetunnelen. Skogrydding, fjellavdekning, masseflytting av jordmasser, anleggsveger, fjellsikring og montering av gjerder inngår i kontrakten som skal underskrives. På en delstrekning, på omlag 500 meter, skal ny veg opparbeides med vegfundament og asfaltert bærelag.

Om lag 283000 kubikkmester bergmasse skal sprenges og flyttes.

På grunn av manglende arkeologiske utgravinger ved Humborset og på Hunnes må entreprenøren ta hensyn til de fremdriftsmessige konsekvensene ved at den delen av arbeidet ikke kan starte før rundt 1. juli 2011.

- I løpet av høsten 2012 åpner vi ny E39 Kvivsvegen. Da blir også fv 651 omklassifisert til Europaveg. Om lag ett år senere, i oktober 2013, skal rassikringen av den 8 km lange parsellen forbi Hjartåberget være fullført. Vi får da en rassikker E39 med god standard mellom Volda i Møre og Romsdal og Grodås i Sogn og Fjordane, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen.