Østensjøs taubåt Thorax, byget 1993 av Simek i Flekkefjord, er en av de fire taubåtene som skal bistå bukseringen av Höegh Osaka til Southampton. (Bilde: MCA)
Bergingsmannskaper har markert grader på skipssiden. På det meste var slagsiden 52 grader, og ble målt til 39 grader mandag kveld. Torsdag formiddag var den på 5 grader og tauing til kai planlagt til ettermiddagen. (Bilde: MCA)
Tidsplanen for tauing av Höegh Osaka fra Alpha Anchorage ved Portsmouth til kaiplass 101 i Southampton. Operasjonen er planlagt å starte ca. 15.45 - da er tidevannet og været gunstig. (Bilde: MCA)
Bergingsmannskaper har i løpet av helgen pumpet flere hundre tonn vann ut av Höegh Osaka. Tirsdag morgen, over to uker siden forliset, var slagsiden redusert til 47 grader. (Bilde: MCA)
Kart som viserhvor Höegh Osaka startet sin tur 3. januar (1) og Bramble Bank der kapteinen bevisst grunnstøtte skipet (2) og Alpha Anchorage (3) der skipet ble tauet for ikke å forstyrre skipstrafikken til Southampton. (Bilde: Wiki)

HÖEGH OSAKA

I dag taues bilskipet til kai

Kommer til kai i Southampton torsdag kveld.

Torsdag formiddag var skipet rettet opp til kun fem grader slagside.

Tauingen med fire taubåter starter når vær og tidevann er mest mulig gunstig, det vil si rundt 16.00 lokal tid (17.00 norsk tid).

Starter motorer

Et lite mannskap, to loser og en kaptein, skal stå om bord mens skipet taues til kai.

Et minimumsmannskap ble satt om bord tidligere på dagen og begynte med å starte opp systemer skipet er avhengig av, blant annet generatorer og  ballastvannspumper.

Les også: Fjerner bilskipet ved 15 graders slagside

Gransker

Etterforskere fra britenes havarikommisjon, Maritime Accident Investigation Branch (MAIB), gikk i går om bord for å starte granskingen og finne årsaken til at skipet fikk slagside.

Når skipet er fortøyd ved kaiplass 101 i Southampton vil skipet bli formelt overlevert fra danske Svitzer, som har foretatt bergingsoperasjonen, til rederiet Höegh Autoliners.

Les også:

Pumper vann inn drivstofftankene for å redde bilskipet

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Skangass får eget LNG-bunkringsskip