KRAFT

Hywind bygges i Finland

Anders J. Steensen
8. okt. 2008 - 07:01
Vis mer

Stavanger: Det opprinnelige konseptet var at søylen skulle bygges i betong. Men da anbudene gikk ut vant Technip fram med sitt stålkonsept. Det var atskillig billigere enn å bygge i betong.

– Vi har brukt de samme metodene som når vi bygger Spar-plattformer. Vi har lang erfaring med disse ved verftet vår i Finland, forteller prosjektleder Harald Vandbak i Technip.



Enklere konstruksjon

Selve understellet, søylen, bygges i to deler. En del som skal være under vann og en del over vann. På toppen monteres nacellen og selve propellen.

– Årsaken til at det er billigere å bygge i stål er av det er langt enklere å konstruere og bygge punktet der de to søylene skal møtes, enn dersom undervannssøylen hadde vært bygget i betong, fortelle Vandbak.

Les også:


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Enkel å forankere

I motsetning til det andre alternativet av havvindmøller som StatoilHydro har interesser i, Sway, så kan nacellen rotere avhengig av vindretningen på toppen av søylen. Selve søylen er i fast posisjon, noe som forenkler oppankringen av vindmøllen.

– Vi har lang erfaring i hvordan vi skal ankre opp Sparbøyer. Her bruker vi samme prinsipp. Vi bruker også det samme prinsippet når det gjelder å trekke inn kraftkabelen til vindmøllen. Den trekkes inn i bunnen og opp gjennom søylen. Selve kabelen leveres av Nexans.



Til Åmøyfjorden

Selve søylen produseres i Finland ved verkstedet i Pori, som er spesialister på å lage store rørkonstruksjoner. Tidligere har dette verksted levert 10 understell/søyler for Spar-plattformer som alle er fraktet til den mexicanske golfen for å kobles opp der. Søylen for Hywind skal fraktes til Åmøyfjorden hvor alt skal kobles sammen.

Understellet stikker 100 meter dypt og det er 65 meter opp til navet i vindmøllen. For å sikre at understellet står rett er understellet fylt med 3500 tonn ballast, i hovedsak olivin. Det skyldes at olivin har egenvekt på 2,6.

Under bygging er søylen horisontal, mens når den ankommer Åmøyfjorden vil den fylles med vann i den ene enden slik at den forflyttes til vertikal stilling. Deretter fylles den med permanent ballast mens vannet tømmes.



Tre løft

Øvre delen av søylen og montering av nacelle og propell, gjøres i tre operasjoner innaskjærs. Når alt er koblet sammen, vil Hywind bli slept i vertikal stilling til endelig posisjon utenfor Karmøy. Ute på feltet regner Technip med å bruke to uker på å ankre opp og koble til Hywind.

– Siden dette er den første konstruksjonen, så vil den få en omfattende instrumentering. Det er de forskjellige påkjenningene i strukturen som vil måles, forteller Vandbak.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.