Hydros aluminiumskabal legges

  • produksjon

- Hva fremtiden vil bringe i det nye storselskapet, vet vi i øyeblikket lite om, sier lederen av NITOs avdeling ved Hydro Rolling Mill i Holmestrand, Terje Gulbrandsen.

Han antar at noen produkter vil kanaliseres til de verk som har best forutsetning for produksjon av disse.

- For oss i Holmestrand kan det bety at vi vil miste enkelte produkter, men kanskje også få nye, mener Gulbrandsen

Optimister

De ansatte i Hydro Aluminium ser ut til å være optimistiske med tanke på å bli en del av et aluminiumskonsern med bredere nedslagsfelt.

- Jeg tror at sammenslutningen med VAW snarere gir oss nye muligheter, enn ytterlige reduksjoner. Vi blir en del av et større internasjonalt miljø, sier forskningsdirektør på Hydro Karmøy, Helge Grini Johansen. Han nevner blant annet produksjon av bildeler som et marked der Karmøy-bedriften kan være med i utviklingen.

Tyngre på bil

Også Hydros forskningsdirektør, Erik Sandvold, ser en framtid innen bildeler.

- Vi ser sterkest vekst innen bilindustrien. Her har Hydro og VAW kompletterende kunnskaper.

Han trekker fram Hydros produksjon av profiler og komponenter i støtfangere, og VAWs motorblokker, topper og andre støpte produkter.

- Med basis i vår sterke kompetanse i metallurgi kan vi styrke posisjonen i bilmarkedet ved å lage gode legeringer som er resirkulerbare; et emne som blir mer og mer aktuelt for dagens bilindustri, understreker Sandvold.

Les mer om sammenslåingen av Hydro Aluminium og VAW i Teknisk Ukeblad nummer 12, på papir og på nett, senere i dag.