Hydrogen Highway til OL

  • arkivnyheter

Vancouver: Canada vil benytte et stort antall busser og varebiler drevet med hydrogen i stedet for bensin og diesel under de olympiske leker i 2010.

Fem millioner canadiske dollar er bevilget av de føderale myndighetene til dette og tre andre miljøprosjekter: Vancouvers brenselcelleprosjekt, utvikling av høytrykksventiler for hydrogen og utvikling av hydrogendrevne varebiler.

Den canadiske visjonen er en "Hydrogen Highway". I utgangspunktet dreier det seg om strekningen Vancouver-Whistler med et nett av hydrogen fyllestasjoner. Men dette er bare starten.

Det ligger tilsvarende planer på bordet i California. I fremtiden kan disse to områdene koble sammen sine hydrogenplaner. Disse delene av USA og Canada får dermed til sammen et marked på rundt 50 millioner mennesker. Og viljen til miljøvennlige tiltak er sterk på begge siden av grensen.

Ikke bare myndighetene har bevilget penger til hydrogenmotorvei-prosjektet. Også Hydrogen British Columbia og Ballard Power Systems har bidratt.

OL i rute

Bevilgningene i forbindelse med OL kommer i tillegg til 125 millioner canadiske dollar til kommersialisering av brenselceller og andre teknologier basert på hydrogen.

Teknisk Ukeblad traff nylig Gerhard Heiberg i Vancouver. Der hadde det vært inngående evalueringer av arbeidene med de olympiske leker i 2010. Han var imponert over kvaliteten.

- Fantastisk! Og tidsfristen holdes med god margin. Når canadierne lover noe, så holde de det, poengterte Heiberg.

Ulike syn

Professor Robert L. Evans ved Universitetet i Columbia er skeptisk til bruk av hydrogen i det lange løp. Han tror ikke på hydrogendrift i biler. Et viktig moment er hvordan hydrogengassen fremstilles. Benyttes el fra kull- eller oljefyrte kraftverk, snakker man om sort hydrogen. Benyttes derimot vannkraft eller annen fornybar energi, blir det grønn hydrogen.

Evans tror vi på sikt kan komme tilbake til kjernekraft. Da unngår vi utslipp av CO 2, og hydrogen kan fremstilles forurensningsfritt. Bøygen er naturligvis sikre kjernekraftverk og sikker lagring av brukt brensel.

- Det er registrert få dødsfall ved bruk av kjernekraft. Men i kullgruvene verden over dør tusenvis årlig, sier professoren.

President Tappan Bose i Canadian Hydrogen Association er derimot totalt mot kjernekraft. Hydrogen bør brukes fordi det er nødvendig, ikke fordi vi mangler olje. Ikke nødvendigvis ren hydrogen. Naturgass tilsatt for eksempel 30 prosent hydrogen mener han også kan være gunstig.