Hydrogen er fremtidens drivstoff

  • energi

Idylliske tjern og elver vil bli fremtidens bensinstasjoner. Tøys, vil nok mange si, men i overført betydning reelt nok. Biler og busser som bruker spaltet vann i stedet for bensin er allerede virkelighet. Man vil få nye motorer som frigjør energi ved å blande hydrogen og oksygen. Eneste biprodukt er vann. Hva vil ikke det bety for luften vi puster i, bensinutgiftene våre og miljøet vi etterlater oss. I fremtiden vil man spalte vann til hydrogen og oksygen ved hjelp av solenergi. Det vil løse verdens energiproblem så lenge sola skinner. Norge vil kunne delta i store energiprosjekter i solrike områder. Deler av vårt oljefond bør investeres i slike prosjekter. Gigantiske fabrikker med enorme solcelleparasoller vil omdanne vann til energibærer. Fremstilling av hydrogen vil også kunne gjøres i Norge med alger og solenergi. Vår lange kyst gir store muligheter for det.

Det er ikke spørsmål om hydrogen skal tas i bruk, men når det vil skje. Vi bør derfor starte for fullt med en gang å utvikle dette unike grunnstoffet, som er universets fundamentale energibærer, til lønnsom bruk. Da kan også den ikke-fornybare oljen vare noe lenger og brukes til andre formål enn bare å brenne den av. Det hele er egentlig et spørsmål om hvor fort samfunnet og politikerne blir modne til å satse på hydrogen og utvikle teknologien. Myndighetenes bruk av avgifter på dagens drivstoff er positiv med tanke på å fremskynde nye energiformer. Hydrogen vil opplagt bli fremtidens drivstoff i motorer. Interessant i så måte er at California i bilens hjemland nå har utformet en bilpolitikk som i praksis gjør at dagens bensindrevne biler blir forbudt om noen år. Bilorganisasjonen NAF oppfordres til å arbeide for nye bærekraftige drivstoffer fremfor å arbeide mot avgiftene på dagens bensin og diesel som likevel snart må erstattes.