Hydro Aluminium på hjul

Den 15. mars 2002 blir stående som en merkedag i Norsk Hydro. Da EU-kommisjonen godkjente Norsk Hydros oppkjøp av det tyske aluminiumskonsernet VAW Aluminium AG, gikk startskuddet for den største industriovertakelsen i norgeshistorien. Fusjonen innebærer store muligheter for de om lag 30.000 ansatte til å finne nye karriereveier og jobbmuligheter verden over.

Nye Hydro Aluminium har virksomheter i mer enn 20 land. Hovedkontoret blir liggende i Oslo. Hydro regner med å redusere bemanningen med rundt 1100 personer som følge av sammenslåingen, hvorav 100 i Norge. I alt vesentlig rammes ansatte innen administrasjon, salg og markedsføring.

Godt mottatt

- Min oppfatning er at Nito-ingeniørene ved bedriften ser positivt på oppkjøpet, sier lederen av NITOs avdeling ved Hydro Rolling Mill i Holmestrand, Terje Gulbrandsen. - Vi blir en del av et mye større teknisk miljø som gir nye muligheter for utvikling. Det er klart at med dette blir Hydros posisjon blant de ledende i Europa når det gjelder valsede produkter. I dag er vi knøttsmå.

Hydro har i dag to valseverk i Norge, Holmestrand og Karmøy. Holmestrand tar alt sitt utgangsmateriale fra resirkulert aluminiumskrap, som smeltes, støpes til blokker, varmvalses til coils (aluminiumkveil), og deretter kaldvalses.

Kanalisering

Karmøy støper coils direkte fra primæraluminium i båndstøpemaskiner. Deretter kaldvalses materialet som i Holmestrand. Maskinparken i Holmestrand ble i fjor utvidet ved at en ny finvals ble satt i drift. Denne kan valse aluminiumbånd ned til 0,05 mm tykkelse, og med valsehastighet 1600 meter/min.

- Hva fremtiden vil bringe i det nye storselskapet, vet vi i øyeblikket lite om. Men det er vel realistisk å regne med at det blir en kanalisering av produkter til de verk som har best forutsetninger for å produsere disse. For oss i Holmestrand kan det bety at vi vil miste enkelte produkter, men kanskje også få nye, sier Gulbrandsen.

I gjennomsnitt er det 100 kg aluminium i hver bil, 90 kg i asiatiske biler og 130 kg i amerikanske biler. Andelen kan økes til 160 kg i løpet av de neste fem årene, mener forskere i VAW.