Hybridbussen – en miljøvinner

Det er ikke bar biler som bruker hybriddrift til å redusere brennstofforbruket drastisk. Nå kommer busser med slik fremdrift. Mercedes-Benz vil starte prøvedrift med Citaro hybridbusser neste år. De vil bruke mellom 20 til 30 prosent mindre drivstoff enn konvensjonelle dieselbusser.

En av fordelene med skinnegående kollektivtransport er muligheten til å ta vare på bremseenergien. Når kjøretøyet bremser opp, reverseres elmotoren og brukes som en generator. På banegående systemer mates strømmen tilbake til nettet, mens hybridbusser og biler bruker den til å lade batteriet.

I en buss som må stoppe ofte ved holdeplasser kan en betydelig mengde energi gjenvinnes på denne måten.



Elektrisk drift

I motsetning til de fleste hybridbiler er ikke forbrenningsmotoren i Citaro-bussen koblet til både hjul og generator. I denne bussen driver den bare generatoren. Det betyr at det er elmotorene som står for fremdriften og bussen har fire stykker, hver på 80 kW. Det sitter en motor i hvert nav på bakakselen og på senterakselen. Den samlede effekten på 320 kW er rikelig for selv en leddbuss under vanskelige kjøreforhold fordi elmotorer i motsetning til forbrenningsmotorer leverer så høyt dreiemoment helt fra start.

Drift på to aksler gir svært god fremkommelighet, spesielt under vinterkjøring. Mercedes-Benz ser også på hvordan de kan utnytte muligheten til å regulere hver motor individuelt for å øke sikkerheten og effektiviteten i energioverføringen.

Hybridbussen bruker et stort vedlikeholdsfritt litium-ionebatteri på 450 kilo som er plassert på taket. Batteriet kan avgi opptil 170 kW

Når bussen kjører inn mot stoppestedet, stanser og starter opp igjen kan det skje uten at dieselmotoren går i det hele tatt. Det betyr at den blir svært stillegående og fotgjengerne slipper røyksøylen som gjerne kjennetegner en buss som forlater stoppestedet.



Mindre diesel

Selv om elmotorene kan avgi hele 320 kW, trenger ikke dieselmotoren være så stor. Det er tilstrekkelig med en liten 4,8 liters motor med en ytelse på 160 kW som bare veier halvparten av en vanlig bussmotor. Sammen med batteriene er det nok til å gi gi maksimal effekt når motorene trenger det. Elektronikken kjører motoren på et optimalt turtall og maksimerer virkningsgraden slik at den driver generatoren optimalt med minst mulig dieselforbruk. Den trenger ikke lenger presses på høyt og lavt turtall hvor virkningsgraden synker kraftig.

Karakteristikken til elmotorene gjør at bussen klarer seg uten den tunge og kostbare girboksen og transmisjonen. Tilgangen på strøm gjør også at motoren slipper å drive servostyring, pumper, kompressorer og aircondition direkte med drivremmer. Slike enheter kan i stedet plasseres mer optimalt og drives med elmotorer og kan gjerne plasseres på taket av bussen. Elektrisk drift av hjelpesystemene bidrar også til å øke bussens totale virkningsgrad.

Til sammen veier ikke hybridbussen mer enn rundt et tonn mer enn en konvensjonell buss.



Passasjervennlig

Den elektriske driften gjør at busskonstruktørene kan tenke helt nytt når det gjelder interiøret i bussen. Fraværet av den store transmisjonen og differensialer gjør det lettere å gi plass til passasjerkabinen i en lavgulvkonfigurasjon.

Mindre støy gjør også hybridbussen mer behagelig.