BILMESSEN I FRANKFURT: Konseptbilen Toyota Prius Plug-in er selskapets nye utgave av den populære hybridbilen. Legg merke til stikkontakten. (Bilde: Toyota)
Kristian Pladsen, kommunikasjonsdirektør i EBL, (Bilde: Arkiv)
Kinesiske BYD Automobile blir trolig først i verden med serieprodusert plug-in-hybrid. Dette er F6DM. (Bilde: BYD)

Hybridbiler sluker strøm

  • Kraft

Dersom alle personbiler i Norge blir erstattet av oppladbare hybridbiler, vil hele to tredjedeler av bensinforbruket bli dekket av elektrisitet.

Dette vil kreve rundt 4 TWh økt kraftproduksjon.

Alle typer

Busser, utrykningskjøretøy, lastebiler og ulike spesialkjøretøy vil også kunne anvende teknologien. Hvis hele transportsektoren går over til denne teknologien, vil strømforbruket i Norge øke med nærmere 8 TWh.

Dette kommer fram i en ny rapport fra Energibedriftenes landsforening. Kraftbransjen ser nå store muligheter for å kapre transportmarkedet.

Selger mer strøm

–Dette er veldig spennende, og representerer store muligheter for kraftbransjen. Hvis oppladbare hybridbiler kommer for fullt, vil det helt klart ha en effekt på strømmarkedet. 7-8 TWh er jo et par gasskraftverk, sier kraftanalytiker i Bergen Energi, Håkan Palm.



Nettledning

Oppladbare hybridbiler veksler mellom å bruke el-motorene og forbrenningsmotoren. Batteriene kan lades opp gjennom det eksisterende strømnettet.

Nærmere 70 prosent av bilkjøringen i Norge er turer under 10 kilometer.

Gevinst

Disse kan dekkes av el-motoren som er mer enn fire ganger så energieffektiv som bensin- og dieselmotorene.

Dermed reduseres behovet for fossilt brennstoff, noe som gir store reduksjoner utslipp av klimagasser.

Mindre utslipp

EBL-rapporten slår fast at plugg-inn hybridbiler kan redusere opp mot 20 prosent av Norges utslipp av klimagasser.

– Hvis to tredjedeler av kraftbehovet til personbiler dekkes opp av ny fornybarenergi, vil det representere et redusert utslipp av klimagasser på 6,4 millioner tonn CO 2-ekvivalenter. Hvis hele transportsektoren går over til plugg inn-hybrid kan utslippsreduksjonen bli større enn 10 millioner tonn CO 2-ekvivalenter, hevdes det i rapporten. De samlede norske klimagassutslippene var på 53,5 millioner tonn CO 2 -ekvivalenter i 2006.



Uavklarte avgifter

Kraftbransjen ønsker nå at regjeringen legger til rette for å få flest mulig hybridbiler på norske veier. Men norske myndigheter har ennå ikke fastlagt hvordan plugg inn-hybriden skal avgiftsbelegges.

I dag er elbiler fritatt for alle avgifter, mens hybridbilene har en moderat avgiftsreduksjon.

Må belegges korrekt

– Det er viktig at plugg-inn hybriden får avgifter som er i tråd med bilenes. Her har myndighetene fantastiske muligheter til å gjøre noe med klimaprobelamtikken rundt transportsektoren, sier Kristian Pladsen, kommunikasjonsdirektør i EBL. Han tror plugg-innteknologien vil bli svært viktig i framtiden.

–Når store aktører som Toyota og GM peker mot denne teknologien som den mest lovende, er det klart at det betyr noe. Og vi ønsker at Norge skal være blant de første som tar i bruk slike biler i stor skala. Her har vi store muligheter.