Hvor er virkemidlene?

miljøpolitikk

Gjennom internasjonale avtaler har Norge forpliktet seg til å slippe ut betydelig mindre miljø- og klimagasser som CO 2 og NO x. Forpliktelsen innebærer at utslippene skal reduseres innenfor et gitt tidsrom, mens realiteten er at for de fleste av disse gassene øker utslippene.

Ifølge Gøteborg-protokollen har Norge forpliktet seg til å redusere utslippene av NO x med 30% frem til år 2010 fra 1990-nivå. Totalt slipper Norge i dag årlig ut over 226.000 tonn NO x. Av dette kommer nesten 40% eller ca 90.000 tonn fra kysttrafikk og fiskeflåten. Det vil si at dersom målet skal nåes, må vi fra dagens nivå redusere årlige utslipp med 67.000 tonn frem til år 2010.

I intervju med NRK den 03.04.2002, da tallene fra Statistisk Sentralbyrå ble presentert for statssekretær André Støylen, virket han overrasket over utviklingen og etterlyste tiltak fra spesielt kystskipsflåten.

Alle motorprodusenter har over lengre tid arbeidet med å utvikle teknologi for å redusere utslippene. Dette med bakgrunn i miljøpolitiske mål samt IMOs (International Marine Organisation) krav til reduksjon av NO x fra skipsdieselmotorer. Motorprodusentene kan i dag tilby og levere ombyggingspakker som reduserer utslippene av NO x med opp til 30- 40% for motorer i eksisterende flåte.

På midten av 1990-tallet ble det etablert et femårig forsøksprogram for å redusere utslipp av NO x fra kystflåten. Programmet ble kalt NO x-reduksjonsprogram, og ble finansiert over Handels- og næringsdepartementets budsjett og administrert av Sjøfartsdirektoratet. I løpet av de fem årene ble det i regi av programmet gjennomført tiltak som reduserte årlige NO x-utslipp med 1200 tonn, og i tilstandsanalyse utarbeidet av Sjøfartsdirektoratet er det et potensial på ytterligere 30.000 tonn for eksisterende fartøy. I tillegg til NO x-reduksjoner gir de fleste tiltakene også vesentlige reduksjoner av brennoljeforbruk og CO 2.

Motorindustrien har altså tiltakene klare, rederiene er motiverte, men det må bli gitt et økonomisk incitament for å få prosessen i gang. Evalueringsrapporten etter NO x-reduksjonsprogrammet samt Sjøfartsdirektoratets tiltaksanalyse konkluderer med at ombygginger av motor gir den beste kost-/nytte-effekten uansett forurensingskilde, og at tiltak innenfor skipsfarten gir de raskeste resultater.

Skal miljøpolitikk bli mer enn ord, må tiltak og virkemiddel iverksettes umiddelbart. Det trengs ikke flere utredninger, NO x-reduksjonsprogrammet har vist at tilgjengelig teknologi gir kostnadseffektive resultat. Derfor, la NO x-reduksjonsprogrammet starte opp igjen og la det også omfatte alle typer fartøy som er med i Sjøfartsdirektoratets tiltaksanalyse.

Leif Mæland,

Wartsila Norway