- Vi skal bidra til at disse pengene gir en dobbel effekt. Foruten tiltrengt vedlikehold og bygging av veger, skal vi også sørge for at bygg- og anleggsbransjen skal få mye å gjøre i tiden framover, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen (innfelt). (Bilde: colourbox.com)

Hver tredje maskin står

Ledig anleggskapasitet

Ledig kapasitet i anleggsbransjen etter fylke, februar 2009 (alle tall i prosent)

  • Østfold, 41
  • Akershus, 25
  • Hedmark, 43
  • Oppland, 47
  • Oslo, 49
  • Buskerud, 43
  • Vestfold, 40
  • Telemark, 50
  • Aust-Agder, 44
  • Vest-Agder, 31
  • Rogaland, 35
  • Hordaland, 47
  • Sogn og Fjordane, 47
  • Møre og Romsdal, 54
  • Sør-Trøndelag, 31
  • Nord-Trøndelag, 51
  • Nordland, 27
  • Troms, 51
  • Finnmark, 52
  • Hele landet, 33


Kilde: Maskinentreprenørenes Forbund, 26. januar 2009

Regjeringens krisemilliarder er på plass.

– Vi er klare til innsats, lover entreprenørene.

Skal transportere pengene ut

Den som skal administrere en av de største delene av tiltakspakka er vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Statens vegvesen får tilført 2,3 milliarder kroner.

– Vår oppgave nå er å sørge for at vi får disse pengene fortest mulig ut på veg og at aktiviteten bidrar til økt sysselsetting. Tiltakspakke-potten på 2,3 milliarder er så stor at dette vil gi en betydelig effekt, både innen sysselsettingen og innen vegsektoren, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Ledig kapasitet

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er godt fornøyd med både størrelsen på og innretningen i regjeringens tiltakspakke, og varsler i en pressemelding at anleggsbransjen er klar til innsats.

Dessuten har bransjen kapasitet over hele landet til å sette i gang arbeid umiddelbart (se faktaboks). Den ferske statistikken viser at i gjennomsnitt står hver tredje maskin rundt om på norske byggeplasser i dag.

Liker raske tiltak

Byggenæringens Landsforening (BNL) peker på at krisepakkepotten på 3,8 milliarder kroner til vei og bane betyr en total økning på 6,7 milliarder kroner til samferdsel i 2009. Bra, mener BNL.

– Regjeringen prioriterer tiltak som kan gi relativt rask effekt. Det er bra for anleggsnæringen. Kortere anbudsfrister er også et positivt tiltak som vil bidra til at prosjektene kan komme raskt i gang, sier BNL-direktør Ketil Lyng.

Vegkronene

Regjeringen legger opp til 800 millioner kroner ekstra til vedlikehold av vegnettet, 60 millioner ekstra til rassikring og 1,43 milliarder kroner til oppstart, forsering og forsterket aktivitet på vegprosjekter.