Hva er trafikksikkerhet?

  • forum




Dette mente hun ville gi sikrere trafikk på våre veier. Denne setningen har vært en bunnfrase i de 40 årene jeg har arbeidet i Statens vegvesen, men forholdene er ikke blitt bedre.

Skal vi forlenge og pleie samme holdningen inn i fremtiden, får vi nok ikke bedre trafikksikkerhet. Hva kommer det forresten av at råkjørere og bilbøller plutselig blir lovlydige, trafikksikre bilister som kjører forsvarlig uten ulykker når de kommer inn på den nye 35 kilometer lange E-18 motorveien i nordre Vestfold? Der passerer det over 22.000 kjøretøyer i døgnet, og det har kun vært to ulykker med lettere personskade på vel to år. Det vil si ulykkesfrekvensen er redusert med vesentlig over 90 prosent etter at den nye veien ble åpnet. Denne veien har skiltet hastighet 100 km/h, så det ser ikke ut som om hastigheten har innvirkning på ulykkesfrekvensen. Skal vi forlenge og pleie våre gamle holdninger inn i fremtiden? Hva om vi før har tatt feil? Hva om vi snur på flisa og spør. Bør vi heller prøve å forandre atferden til politikere, politiet, trafikketatene etc.

Sverige snudde på flisa da de lanserte 0-visjonen. Den sier: Lag en vei på menneskets prinsipper. Vi kjenner menneskets tålegrense ved sammenstøt. Vi vet at vi gjør feil i trafikken. Bør vi heller lage et veimiljø som tillater menneskelige feil uten å kreve liv. Sverige har greid å redusere ulykkestallet med over 80 prosent på en god del bestående veier. Hvordan har de gjort dette? Jo, ved midt-delere, da forsvinner alle møteulykkene. Ved kryssinger i to plan, da forsvinner kryssulykkene. Ved å sette opp rekkverk på steder der det er farligere å kjøre utfor veien enn å kjøre på et rekkverk, da forsvinner de alvorlige utforkjøringsulykkene. Ifølge TØI-beregninger, utlagt på Trygg Trafikks nettsider koster veitrafikkulykkene 25 milliarder kroner pr. år etter dagens prisnivå. Om disse ulykkene ble redusert med samme resultat som E-18 i nordre Vestfold, ville tallet synke fra 25 til 2,5 milliarder kroner. Reduksjonen er prisen på ca. 200 kilometer motorvei.

Skal vi snart begynne å bli resultatorientert og ikke bare skylde på enkeltindividet når det skjer trafikkulykker?

Audun Nordbotten