Svenske SJ får likevel kjøre sine X 2000-tog mellom Stockholm og Oslo fra 9. august som planlagt. (Foto: Stefan Nilsson/SJ)

HURTIGTOG STOCKHOLM-OSLO

Hurtigtog mellom Oslo og Stockholm kommer som planlagt

Jernbaneverket utsetter vedlikeholdsarbeidet langs Kongsvingerbanen.

HURTOGTOGPLANENE

  • Fra og med 9. august er planen at det skal gå tre daglige hurtigtogavganger mellom Oslo og Stockholm.
  • Reisetiden med disse togene reduseres fra seks til 4,5 timer.
  • Togene som skal benyttes er høyhastighetstogene X 2000.

Tirsdag skrev Dagens Nyheter at jernbaneselskapet SJ i Sverige stanser planene om hurtigtog mellom Stockholm og Oslo på grunn av uenigheter med norske Jernbaneverket.

I dag kom kontrabeskjeden om at hurtigtoget kommer, akkurat som planlagt.

Svært positive

– Vi har hatt en svært positiv dialog med det norske Jernbaneverket, sier Crister Fritzson i SJ.

Årsaken til at SJ revurderte hurtigtogplanene skal ha vært uventet oppgraderingen av strømforsyningen langs Kongsvingerbanen.

Oppgraderingen vil trolig føre til noe redusert fremkommelighet langs strekningen, og dermed redusere antallet hurtigtog SJ kan kjøre mellom de to hovedstedene per dag.

Nå er derimot tonen en helt annen.

– Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet har vist at de virkelig ønsker å satse på miljøvennlig transport. Vi er svært positive til løsningen vi har kommet frem til, sier Fritzson.

Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

Følger planen

Hurtigtoget vil nå være i drift fra 9. august som planlagt.

Og akkurat som SJ planla, vil det settes opp tre avganger hvert døgn.

– Hurtigtoget vil settes opp som planlagt, bekrefter kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Tor Erik Skarpen.

– Hvordan løste dere konflikten mellom vedlikeholdsarbeidet og antall tog SJ ønsker å kjøre i døgnet?

– I utgangspunktet var planen å stenge Kongsvingerbanen etter rushtid fra neste år, for å bygge nytt strømforsyningsanlegg. Det ville gjort at det ikke var mulig for SJ å kjøre mer enn to tog i døgnet. Nå har vi valgt å utsette Dette arbeidet i to år, slik at SJ får gjennomført prøveprosjektet de tre årene de hadde planer om, sier Skarpen.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

Krevende kombinasjon

Siden dagens strømforsyningsanlegg langs strekningen er 60 år gammelt, er det ifølge Jernbaneverket stort behov for oppgradering av systemet.

– Vil det ha konsekvenser for togtrafikken at man ikke bygger nytt strømforsyningsanlegg så raskt som mulig?

– Vi mener det er forsvarlig å kjøre tog uten å oppgradere anlegget, svarer Skarpen.

Og legger til at kombinasjonen av vedlikehold og opprettholdelse av togtilbud er svært krevende.

Sterkt forbedret tilbud

Samferdseksminister Ketil Solvik-Olsen var med og overrakte beskjeden til SJ tidligere i dag. Han er svært fornøyd med avgjørelsen om å la hurtigtogplanene gå som planlagt.

– Faren for utsettelse av tilbudet er helt borte, sier han.

Ministeren viser til gode, konstruktive samtaler med både Jernbaneverket, SJ og det svenske Næringsdepartementet.

– Jernbaneverket har kommet fram til at det er mulig å utsette vedlikeholdsarbeidet på Kongsvingerbanen i minst to år. SJ kan dermed fra august i år tilby de reisende et sterkt forbedret togtilbud mellom de to hovedstedene, sier han.

Les også: Japansk svevetog kjørte i 590 kilometer i timen