Hurtigruteskipet "Richard With" gikk tirsdag morgen på grunn rett ved Pir 2 i Trondheim Havn. Passasjerer og mannskap ble evakuert via brannstige. 6. januar 2009. (Bilde: Scanpix)
Hurtigruteskipet "Richard With" har grunnstøtt i Trondheim havn. Hovedredningssentralen fikk meldingen om grunnberøringen klokken 8.20 tirsdag 6. januar 2009. (Bilde: Scanpix)

Hurtigruta har grunnstøtt

  • Motor

– Richard With bakket seg inn til kai ved Pir 1, men vinden tok skipet. Propellen traff dermed grunnen ved Pir 2 og fikk skader som førte til at det tar inn vann, sier havnekaptein Sigurd Kleiven til adressa.no.

Det skal være skader ved styrbord propell som gjør at skipet tar inn vann.

Evakuering ferdig

Rett før klokken 11:30 var samtlige passasjerer evakuert.

De siste passasjerene ble hentet ut med helikopter, siden "Richard With" fikk babord slagside som følge av grunnstøtingen. Dermed var det ikke lenger mulig å evakuere via brannvesenets brannstige.

Været vanskeliggjør

Det er regn og kraftig vind i området, noe som har gjort evakueringen av de 153 passasjerene utfordrende.

Brannvesenets første forsøk med brannskøyta gikk ikke, så de måtte kjøre en stigebil ut til Pir 1, for dermed å få passasjerene på land via stigen.

Stigen står inn gjennom en port på styrbord side av skipet, som ligger åtte-ti meter fra land. Siden stigen ikke har rekkverk må passasjerene på hurtigruta krype i land en etter en.

Ikke dramatisk

Likevel er det ingen dramatisk situasjon i Trondheim havn.

Skipet har ikke bedt om assistanse selv om det tar inn vann, men de ønsker likevel å evakuere passasjerene.