INDUSTRI

Hun sparket 70 for å redde 400

Trond Gram
11. sep. 2008 - 14:52

HØNEFOSS: Fra vinduet sitt i femte etasje på Follum fabrikker i Hønefoss ser fabrikkdirektør Wenche Ravlo utover store skogområder.

En passende utsikt for sjefen for en av Norges mest tradisjonsrike papirfabrikker.

I 135 år har det vært fabrikkdrift på Follum, men 20. juni var det definitivt slutt for én av de tre papirmaskinene. Da ble den siste rullen med hvitt papir produsert på papirmaskin nummer to. 50 ansatte som har hatt sitt daglige virke på PM2 og andre deler av fabrikken ble overtallige. Totalt er rundt 70 stillinger borte.

– Prosessen opp mot at vi stoppet PM2 i juni har vært tung, men nå ser vi fremover. Det er innmari viktig, sier fabrikkdirektør Wenche Ravlo.

Les også:

– Det skrikes etter arbeidskraft

Aller helst skulle den 42 år gamle kjemiingeniøren har fortsatt å lede en fabrikk med tre maskiner, men vanskelige tider og voksende gjeld for Norske Skog gjorde at noe måtte gjøres. Ravlo kan uansett konstatere at kun 15 av de 50 overtallige medarbeiderne nå står i arbeidsledighetskøen.

– Vi kunne knapt ha lagt ned PM2 på et bedre tidspunkt. Det skrikes etter arbeidskraft i distriktet, og arbeidsledigheten er kun på 1,6 prosent, forteller Ravlo.

I underkant av 400 ansatte skal drive de to gjenværende maskinene. Nå er utfordringen å få maks ut av det som er igjen. Alt som er av avispapir er rasjonalisert bort fra fabrikken.

– Det er et annet marked, det er mer balanse i forbedret avis- og magasinpapir, men det er fortsatt slik at industrien er presset, sier Ravlo, men legger til at de tror og håper at alle de tiltakene som er gjort skal trygge de arbeidsplassene som er igjen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

– Vi er en annen fabrikk

Selv om rundt 70 arbeidsplasser er rasjonalisert bort, og fabrikken tar ut høyere priser på de produktene de har igjen, gjenstår mange utfordringer.

– Vi er en annen fabrikk nå. De faste kostnadene per tonn øker, men vi jobber med effektivisering av organisasjonen, sier Ravlo.

Stigende kraftpriser er en av utfordringene. Stadig høyere lønnskostnader og transportkostnader som peker samme vei bekymrer også.

– Energi er en veldig viktig innsatsfaktor for papirproduksjon, sier Ravlo. Selskapet solgte ut kraftverkene sine for seks år siden og er nå avhengig av langsiktige kraftkontrakter. Nå venter Ravlo på en politisk avklaring på kraftsituasjonen.

Les også:

Regjeringen må holde løftet

– Langsiktig tilgang på ren og kostnadseffektiv kraft i Norge har vært et konkurransefortrinn for oss sammenlignet med våre konkurrenter ute i Europa. Vi må ikke stille oss slik at Norge ikke kan holde på de fordelene norsk kraftforedlende industri har hatt. Vi har for mange elementer som går i motsatt retning. Regjeringen har lenge lovet at et industrikraftregime skal komme på plass. Nå må de se til Frankrike, sier Norske Skog-direktøren og viser til kraftkonsortiet som er i fred med å etableres der, og som er så godt som godkjent av EU-kommisjonen.

Samtidig er hun bekymret for en sterk kostnadsvekst på andre områder også. Særlig lønninger har skutt i været i Norge de siste årene. Tall fra OECD viser at kostnadsnivået for blant annet industrien har vokst langt raskere i Norge enn i resten av OECD-området.

– Det er ikke positivt at det legges på fett som må slankes bort. Kostnadene har ikke vært avskrekkende tidligere, men det har ikke vært en positiv utvikling de siste årene, sier hun og legger til at logistikkostnadene er med på å gjøre situasjonen enda vanskeligere.

Les også:

Høye transportkostnader

– Bare sammenlignet med Sverige og Finland, er transportkostnaden mellom 30 og 40 prosent høyere her til lands. Det er land vi burde kunne konkurrere på linje med, sier Ravlo.

Alt tømmeret som hentes ut av fabrikken, tas fra nærområdet. Ferdigprodusert papir sendes med bane, båt og bil ut i verden, blant annet på en sterkt ulykkesutsatt E16. Fabrikksjefen vil at regjeringen skal følge opp sine løfter i Nasjonal transportplan. For Follum er veitransport en livsnerve. Det må legges mye større ressurser i veivedlikehold og oppgradering.

– Vil vi ha industri i Norge, må vi se på hva som gjør at vi har dårligere vilkår enn i andre land. Det må fortsatt legges opp til at vi skal ha produksjon av varer i Norge. Vi kan ikke alle sitte igjen som konsulenter og serviceytere. Jeg har problemer med å forstå at vi ikke skal foredle ting her til lands, sier hun.

Les også:

– Kjempespennende biodiesel

Uansett er det ikke bare effektivisering og kostnadskutt som står på agendaen. Ravlo håper å skape nye arbeidsplasser i og rundt fabrikken. Norske Skogs biodrivstoffprosjekt, Xynergo, er ett av dem. Et pilotanlegg skal stå ferdig i 2010. Går alt som planlagt, skal et fullskalaanlegg stå ferdig fem år senere.

– Xynergo er et kjempespennende prosjekt. Vi har masse kompetanse knyttet til industriproduksjon, og hvis det blir snakk om å bygge et storskalaanlegg, vil det dreie seg om betydelige uttak av virke og flere nye arbeidsplasser, forteller Ravlo.

Fabrikkdirektøren håper flere nye bedrifter kan vokse frem rundt fabrikken, og har tatt initiativ til at det etableres en næringspark som skal bidra til nyskaping. Håpet er å bygge opp en næringsklynge rundt biomasse, og dermed nye arbeidsplasser.

Les også: En milliard borte på ett kvartal

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.