Hummer og kanari

TU-leder

Teknisk Ukeblad omtaler i en lederartikkel i TU nr. 5/04 Dragados som Statoils spanske flue. For å holde oss til dyreriket, så har TU her laget en smørje av hummer og kanari. TU synes å ha svært mangelfulle kunnskaper om og forståelse for temaet som er tatt opp. Derfor er det viktig for Statoil å få rettet opp rene faktafeil.

Stigerørsbalkongen og flammetårnet som bygges hos Dragados, er en del av Kristin-plattformen som skal stå på Kristin-feltet i Norskehavet, og ikke på Snøhvit-feltet, slik TU-skriver.

Dragados har riktignok også oppdraget med å bygge prosessanlegget på Snøhvit. Dette anlegget skal leveres sommeren 2005, og opprinnelig kontraktsverdi var 1,45 milliarder kroner og ikke 1450 milliarder som TU skriver.

Det er heller ikke riktig som TU skriver at Statoil holder skjult hvor mye arbeid som overføres fra Spania. Når stigerørsbalkongen og flammetårnet i disse dager fraktes til Aker Stord, gjenstår cirka 15 prosent av arbeidet som skulle vært utført hos Dragados.

De to oppdragene som TU blander sammen, er begge tildelt i åpen internasjonal konkurranse hvor Statoil må følge EUs regelverk. Dragados-kontrakten for Kristin utgjør omtrent to prosent av hele Kristin-utbyggingen på 17 milliarder kroner, hvorav 80 prosent av oppdragene er gått til norske bedrifter. Når det gjelder Snøhvit-utbyggingen utgjør Dragados-kontrakten for prosessanlegget 7 prosent av totalutbyggingen.

Vi minner også om at både Kristin- og Snøhvit-feltet er gassfelt, og ikke oljefelt slik TU skriver i lederartikkelen.

Kristofer Hetland

informasjonssjef Statoil