FULL TANK: Kronprinsen fyller tanken på en Mazda RX-8 hydrogenbil 11. mai. Den nye hydrogenstasjonen på Økern inneholder unik ny norsk teknologi. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
UNIK: Teknologien er unik, mener Per S. Heggem i Raufoss Fuel Systems. De har levert 250 liters hydrogentanker som tåler 1050 bars trykk til StatoilHydros nye hydrogenstasjon i Oslo. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
UNIK: Teknologien er unik, mener Per S. Heggem i Raufoss Fuel Systems. De har levert 250 liters hydrogentanker som tåler 1050 bars trykk til StatoilHydros nye hydrogenstasjon i Oslo. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
TEKNOLOGI: Her får kronprinsen titte inni hydrogenstasjonen på Økern. Taket på stasjonen skjuler hydrogentankene som Raufoss Fuel Systems har utviklet. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
INNOVASJON: - Dette viser at innovasjon i transportsektoren fører til næringsutvikling, sier Alexandra Bech Gjørv i StatoilHydro. Hun skryter av Raufoss Fuel Systems' banebrytende teknologi. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Høyt trykk på hydrogen

  • Motor

Da kronprins Haakon tanket opp en Mazda RX-8 med hydrogen på StatoilHydros nye stasjon på Økern i Oslo nylig, skjedde det ved hjelp av norskutviklet teknologi.

Tåler trykk

Raufoss Fuel Systems har levert gasstankene i stasjonen. Dette er 250 liters tanker som tåler et trykk på opptil 1050 bar.

Inntil videre er hydrogenet trykksatt til 900 bar. Det konverteres til 700 eller 350 bar før det fylles på tanken, alt etter hvilken bil det gjelder.

– Det er bra at Norge er i føringen, dette er framtidens drivstoff, sier Per S. Heggem, direktør i Raufoss Fuel Systems, et datterselskap av Hexagon Composites.

Valgte norsk teknologi

StatoilHydro trengte innovative tanker til hydrogenstasjonene sine, og fant det etter hvert i Norge.

– Det var ingen tanker som kunne tåle så høyt trykk, sier Alexandra Bech Gjørv, leder for Ny Energi i StatoilHydro.

Raufoss Fuel Systems sa seg villige til å prøve. Etter bare ni måneders utvikling er resultatet klart

– Dette viser at innovasjon i transportsektoren fører til næringsutvikling, sier Alexandra Bech Gjørv.

Tanker av karbonfiber

Trykktankene ligger på taket av stasjonen, slik at gassen flyr rett til værs i tilfelle noe skulle skje. Selve tankene består av et komposittmateriale.

– Vi bruker høyytelses karbonfiber. Dermed kan vi lage så store tanker som tåler så høyt trykk. Dette er teknologi som blir brukt i det militære og i flyindustrien, sier Heggem.

Selskapet lager også trailerløsninger hvor hydrogenet er under et trykk på 750 bar.

Disse løsningene kan erstatte dagens stålflasker som bare holder 200 bars trykk, og gi større trailerlaster.

– Vi må frakte gass, ikke stål, sier Heggem.

– Banebrytende teknologi

Alexandra Bech Gjørv mener trykktankene er et spennende sprang. Teknologien er svært mobil og lett å flytte rundt.

– Raufoss Fuel Systems har banebrytende teknologi, sier hun.

Det er flere klare fordeler med hydrogen i forhold til batterier, mener Raufoss Fuel Systems.

– Du kan kjøre lenger, og alt blir lettere. Batterier er tunge og har liten kapasitet, sier Per S. Heggem.

Over hele fjøla

StatoilHydro er glad for at de bidrar til norsk teknologiutvikling. Spørsmålet er om det noensinne blir masseproduksjon av hydrogenbiler.

– Ingen vet hvordan framtiden blir. Derfor satser StatoilHydro over hele fjøla, sier Alexandra Bech Gjørv.