E 18 like øst for Øygardsdalen. Her har de som kjører i retning Kristianand opplevd reduksjon i vegstandarden siden 1981. Snart blir det en kraftig standardhevning i stedet. (Bilde: Statens vegvesen)

Høyt prisnivå skaper usikkerhet om E 18-utvidelse

Ved utlysningen ble det gjort klart at anbud over 10 millioner kroner ikke kan godtas. Hvis entreprenørarbeidet blir dyrere, er det ikke dekning i budsjettet.

Da fristen gikk ut 5. mai, var E Gauslå & Sønner fra Arendal eneste entreprenør som hadde gitt anbud. Det lå høyere enn 10 millioner. Dermed er situasjonen høyst uviss. Vegvesenet vurderer nå hva man skal gjøre videre.

Den aktuelle strekningen går mellom Frivoll og Øygardsdalen. Den inngår i en lengre strekning på E 18 som ble åpnet i 1981 som en to-felts motorveg. Høsten neste år blir ny fire-felts E 18 mellom Grimstad og Kristiansand fullført med Øygardsdalen som østre endepunkt. Hvis det ikke blir gjort noe med E 18 videre østover innen den tiden, vil bilister i retning Arendal oppleve en kraftig reduksjon i vegstandard når de passerer Øygardsdalen.

Det er dette Vegvesenet ville hindre ved å sette opp midtrekkverk. Oppdraget som nettopp har vært ute, omfatter også nødvendig utvidelse av vegen. I dag er den ikke bred nok til at midtrekkverk kan settes opp. En god del av vegen går gjennom skjæringer. Å få dette oppdraget gjort for under 10 millioner kroner kan virke optimistisk. En viktig årsak til at Vegvesenet håpet på det, er at man slipper å bygge om konstruksjoner.









Billedtekst: