Aker Brattvaag og de 12 andre verftene i Aker Yards har solide ordrereserver. De norske verftene konsentrerer seg om spesialskip, blant annet for offshoreindustrien. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

Høykonjunktur gir problemer

  • Industri

Aker Yards rapporterte 153 millioner i minus siste kvartal.

Flere verft vil følge etter siden alle har de samme utfordringene i et marked som på verdensbasis er fullstendig sprengt.

Utsettelser

Det blir vanskeligere og vanskeligere å holde leveringstidene.

Mangler motor

Leveringstiden for skip som bestilles i dag er fire til fem år. Det er umulig å få fremdriftsutsyr før denne tiden.

For skip som er under bygging, men som får problemermed maskineriet, er dette nesten katastrofalt.

Det tar lang tid å skaffe nødvendige reservedeler og ikke minst folk til å foreta reparasjoner.

Slites ut

Underleverandørene er i samme båt. Medarbeiderne kjøres hardt med mye overtid, som for mange blir både fysisk og psykisk krevende.

Men det finnes store reserver der ute, særlig når det gjelder personell med ressurser og kompetanse.

Ekstrajobber

Arbeidstidsordingene i offshorenæringen er generøse med to uker på og fire uker av.

Blant disse medarbeiderne finnes det mye kompetanse som ikke brukes åtte måneder i året.

I en høykonjunktur er det derfor grunn til å spørre seg om dette er riktig bruk av knappe arbeidsreserver i Norge når et tungrodd byråkrati setter en effektiv stopper for å rekruttere folk med høy kompetanse fra andre enn EU-land.