BURJ DUBAI: Når byggearbeidet står ferdig i 2008 vil det være verdens høyeste bygg på over 600 meter. (Bilde: Skidmore,Owings&Merrill LLP, Steinkamp Ballogg Photography )
THE LIMIT: Se link til Relatert media for å se stor versjon av grafikken.
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. (Bilde: Mori Building Co., Ltd)
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. (Bilde: Mori Building Co., Ltd)
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. Det rosa TV-tårnet til venstre i bildet er 468 meter høyt og er det høyeste TV-tårnet i Asia. (Bilde: Mori Building)
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. Det rosa TV-tårnet i forkant i bildet er 468 meter høyt og er det høyeste TV-tårnet i Asia. (Bilde: Mori Building)
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. Det rosa TV-tårnet til høyre i bildet er 468 meter høyt og er det høyeste TV-tårnet i Asia. (Bilde: Mori Building)
BURJ DUBAI: Når byggearbeidet står ferdig i 2008 vil det være verdens høyeste bygg på over 600 meter. (Bilde: Skidmore,Owings&Merrill LLP, Steinkamp Ballogg Photography )
SHANGHAI WORLD FINANCIAL CENTER: Bygget med det lille hullet i toppen skal stå ferdig i 2007 og vil være på 492 meter. Publikum vil få en egen plattform i dette kikkehullet. (Bilde: Mori Building Co., Ltd)

Høyhus til himmels

  • innsiktbygg

Burj Durbai

Ennå vet man ikke hvor høyt bygget i Dubai i de Forente Arabiske Emirater blir. Skidmore, Owings & Merrill ble spurt om å slå alle rekorder da de fikk oppdraget. Hvis de derfor går ut med hvor høyt bygget blir, vil andre stormannsgale byggherrer med skyskraperplaner i hodet, lett kunne legge på et par etasjer for å slå rekorden. Anslagene ligger på 600 meter. Burj Dubai skal bli midtpunktet i et stort området som er under utvikling av Emaar Properties PJSC of Dubai. Hele området skal består av boliger, hoteller, underholdningstilbud, butikker og gågater blant annet. Arkitekturen til Burj Dubai er inspirert av geometrien til en ørkenblomst som kommer fra området. Byggets mønster skal reflektere islamsk arkitektur. Byggearbeidet startet i fjor og vil være ferdig i slutten av 2009.



Trender

* Bærekraftige design som fokuserer på energieffektive bygg.

* Utvikling av glassteknologi som bidrar til mer transparente bygg.

* Forbedring av heissystemer som fører til mer effektiv transportering.

* Arkitektonisk design som utfordrer de tradisjonelle skyskraperne.

(Kilde: Council of on Tall buildings and Urban Habitat)

Shanghai World Financial Center

Dette bygget skal stå ferdig i 2007 og blir 492 meter høyt med tilsammen 101 etasjer. Helt øverst skal verdens høyeste utendørs plattform tilgjengelig for publikum, bygges. Til sammenligning er turistattraksjonen Empire State Building i New York på bare 381 meter. Shanghai World Financial Center blir det nye landemerket i Shanghai. Det vil bestå av kontorer, hotell, butikker, konferansefasiliteter, restauranter og en eksklusiv privat klubb for næringslivstopper. Strukturen er designet av Kohn Pedersen Fox Association. Bygget, som bygges midt i det største finans- og handelssentrum i Asia, betraktes som et symbol på den eksplosive økonomiske veksten i Asia. Bygget ble påbegynt i 1997 og vil stå helt ferdig i 2007.

– Det vil alltid finnes en grense for hvor høyt man kan bygge, men vi har ikke funnet den ennå, sier ansvarlig ingeniør for bærekonstruksjonen til Burj Dubai-skyskraperen, William Barker.

Han er partner i Skidmore, Owings & Merrill som står for arkitektur og byggets konstruksjon. På det konkrete spørsmål om hvor høyt det faktisk går an å bygge svarer han:

– Vi kan bygge flere ganger så høyt som dagens bygg eller bygg som er under konstruksjon.

Styreformann i Council on Tall buildings and Urban Habitat, Ron Klemencis, er enig:

– Det er kun penger som er hinder for hvor høyt man kan bygge. Økonomien i å bygge over 80 etasjer blir ofte dårlig fordi heisene bruker opp så store flater av arealet.

Det finnes flere grunner til hvorfor man i dag kan bygge høyere enn før: Moderne materialer, beregningsmetoder som gjør det mulig å bestemme konstruksjonsoppførsel under ekstreme påkjenninger og avanserte heisteknologi. Teknologien setter ingen grenser lenger, bare økonomien.

Beregningsprogrammer

For å bygge i høyden er det avgjørende å ha god programvare og beregningsmetoder som kan analysere hvordan krefter og belastninger vil påvirke oppførselen til bygget. I dag bruker man avanserte matematiske modeller for å estimere påvirkning fra naturlastene, som jordskjelv og vind.

Å forstå vindens eller luftstrømningens samvirke med kontruksjonene er helt sentralt. For jo høyere opp man kommer, jo større blir vindhastigheten.

Skyskraperne utformes derfor slik at samvirkekreftene mellom vind og konstrukjson blir lavest mulig. De øverste etasjene får gjerne en aerodynamisk design.

For det nye Freedom Tower som planlegges å stå ferdig på den gamle tomten til World Trade Centrer i 2009, er det også planlagt vindmøller som kan forsyne bygget med 20 prosent av dets energibehov.

Stål og betong

De fleste deler av en skyskraper prefabrikkeres, og noe av utfordringen er å få delene opp i høyden. Stål og betong er hovedmaterialene. Men for å få til en lettest mulig konstruksjon i høyden, brukes også kabler til å forsterke bæreevnen. Stål er viktig på grunn av materialets styrke i forhold til vekten, deformasjons- og montasjeegenskaper.

Tap av styrke og stivhet ved høye temperaturer i forbindelse med brann, er ulempen. Det bygges derfor skyskrapere med egne evakueringsveier i betong.

Høydekappløpet hadde ikke vært mulig uten bedring av materialegenskapene til betong. I dag kan for eksempel et areal på 15 X 15 centimeter bære det samme areal som 40 X 40 centimeter betong kunne for 20 år siden. Nye sementtyper og nye tilsetningsstoffer gjør at betong i dag har høyere trykkfasthet.

Bygger man veldig høyt med betong må man bruke høyfast betong med lett tilslag. Dette er betong hvor man bruker bearbeidet steinmaterialle med lavere vekt isteden for naturstein i sementblandingen. Slik får en lettere betong som fortsatt er sterk.

Vår tids arkitektur

Den største utfordringen ved å bygge Burj Dubai, som om to år vil verdens høyeste bygg, er ifølge ingeniør Baker, å kombinere målet om å bygge det høyeste bygget i verden, med et bygg som representerer vår tids arkitektur. For det er målet om å bygge høyest som er viktig. Skyskraperne blir landemerker som symboliserer ny velstand og fremtidshåp. Det er ikke uten grunn at Asia leder kappløpet...

(Kilder: Professor Svein Remseth ved NTNU, Skidmore, Owings & Merrill LLP, Council on Tall Buildings and Urban Habitat, Norsk Betongforening, Mori Building)