Grunnarbeid AS ligger godt an til å få en kontrakt til over 100 millioner kroner på prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. De røde linjene markerer de tre stedene hvor arbeidet skal utføres. (Ill. Statens vegvesen) (Bilde: simsto)

Høye anbud i Stjørdal

Reinertsen - også fra Trondheim - er nr. to med 127,9 mill. Det siste anbudet kommer fra NCC og er på 131,4 mill.

Hvis Vegvesenets prognose hadde stemt, hadde anbudene ligget mellom 75 og 85 millioner kroner. Lars Bjørgård, som er delprosjektleder for Stjørdalsparsellen, tror forskjellen mellom overslag og prisnivå kan ha sammenheng med at det er et komplisert prosjekt. Det omfatter blant annet to jernbaneomlegginger som entreprenørene kan ha vurdert annerledes enn byggherren. Men han understreker at anbudene ikke er gjennomgått ennå.





Midlertidig bru

Prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal består av to delprosjekter: Nidelv bru-Grillstad og Værnes-Kvithammer. Det siste er også kjent som Stjørdalsparsellen.

Den 6. entreprisen på Stjørdalsparsellen dreier seg lite om selve E 6 og mer om det som skjer rundt Stjørdal. Arbeidet skal utføres tre forskjellige steder.

Sør for Stjørdal sentrum skal 400 meter av E 14 utvides til fire felt. Det vestre endepunktet for utvidelsen blir Halsøkrysset hvor E 14 tar av fra E 6. I forbindelsen med utvidelsen skal Nordlandsbanen føres over på en midlertidig bru.





Driftsveg for Avinor

På nordsiden av sentrum skal 950 meter av Ringveg Nord etableres. Traséen krysser Nordlandsbanen. Oppdraget omfatter midlertidig omlegging av banen og bygging av permanent jernbanebru over Ringveg Nord.

Ved Værnes flyplass blir en kort bit av E 6 lagt i kulvert. Over kulverten skal det gå en driftsveg for Avinor. E 6 blir nå utvidet til fire felt der driftsvegen skal krysse, men entreprisen omfatter bare kulvert rundt nåværende E 6, som blir nordgående kjørebane når utvidelsen er fullført. Kulverten rundt den nye sørgående kjørebanen inngår i en annen entreprise.