Denne gamle hengebrua ble stengt etter en hovedinspeksjon. Flytebrua ved siden av er ingen heldig løsning. Som man ser til venstre på bilder, har den samlet opp mye drivgods. (Bilde: Anders Haakonsen)

Høye anbud i Asker

Den andre anbyderen er PEAB som vil ha 10,221 mill. kroner for jobben.

Asker kommune tar sikte på at brua skal stå ferdig innen året er omme, men etter anbudsåpningen er det usikkert. Prisene ligger så høyt at det kan bli vanskelig å holde seg innenfor rammen for de totale kostnadene. Hvis den blir sprengt, må saken til ny politisk behandling. Rammen er på 10 millioner.

Prisene gjelder en 66 meter lang fagverksbru i stål. Hovedspennet blir 45 meter langt, gangbanen tre meter bred.

Fagverksbrua erstatter en hengebru fra slutten av 50-årene som ble stengt etter en hovedinspeksjon for noen år siden. En omvei på et par kilometer ventet mange hvis forbindelse over vannet ble brutt. For å hindre det, fikk kommunen montert en flytebru like ved siden av hengebrua.

Flytebrua er ingen heldig løsning. Den fungerer som en lense som samler opp alt som driver i vannet. Dette må kommunen fjerne med jevne mellomrom.

Før den nye brua kan bygges, blir flytebrua flyttet til siden slik at entreprenøren får armslag. I tillegg til bygging av den nye brua, omfatter entreprisen riving av hengebrua og demontering av flytebrua. Entreprenøren skal også detaljprosjektere stålarbeidet, for øvrig er prosjekteringen utført av Brucon i Drammen.

Å vente et anbud under 9 millioner for en slik jobb, kan virke urealistisk slik markedet er nå, men det er én oppgave som ikke er med i entreprisen: Riving av gamle fundamenter og bygging av nye. Fagverksbrua skal bygges i traséen til hengebrua, og fundamentene er i så god stand at de kan brukes om igjen. Alt som trengs er å forsterke dem med stålkjernepæler.