Her på Sandøy skal fergekaibåsen utvides mot venstre for at fergekaibrua skal kunne flyttes i samme retning. Tilleggskaia til høyre blir bygd om og forlenget, og de rustne stålplatene blir erstattet med et moderne fenderverk. (Bilde: Oskar Einarsson, Statens vegvesen)

Høy pris på ombygging av fergekaier

Anbudsummen ligger til og med høyere enn kostnadsrammen for prosjektet, som omfatter de totale kostnadene, ikke bare det entreprenøren skal ha. Fylkeskommunen må godkjenne en høyere kostnadsramme hvis arbeidet skal fortsette som planlagt.

Fire av de fem fergekaiene ligger på små øyer i Sandøy kommune. Disse er Finnøy, Sandøy, Ona og Orten. Den femte er Småge, som ligger på den store øya Gossa i Aukra kommune.

Årsaken til at de skal bygges om er en ny og bredere ferge som blir satt inn på sambandet mellom øyene. For at den skal kunne legge til, må alle fergekaibruene utvides i fronten. På Småge og Orten skal det ikke gjøres stort mer.

Mer omfattende arbeid blir gjort på de andre anløpsstedene, hvor tilleggskaiene er i dårlig forfatning, først og fremst på grunn av korrosjonskader.

På Finnøy skal det bygges helt ny tilleggskai. På Ona og Sandøy blir tillegskaiene bygd om og forlenget, og fergekaiabruene blir sideforskjøvet. I den forbindelsen må fergekaibåsene utvides.

Den nye ferga settes inn i når Torghatten overtar fergedriften etter Fjord 1 fra årsskiftet. Båten som er under bygging i Polen, skal hete «Kvaløy» og får plass til 21 personbiler.

Innen 20. desember må alle fergekaibruene være utvidet. Fristen for ferdigstillelse av hele oppdraget er satt til 21. juni neste år.

Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i samarbeid med Aas-Jakobsen.