VEIBEDRING: Er mer fart konsekvensen? (Bilde: colourbox.com)

– Høy fart ødelegger veigevinst

  • Motor

Mange mener trafikksikkerheten øker hvis veiene blir bedre.

Dette er en sannhet med sterke modifikasjoner, ifølge Rune Elvik, Norges fremste trafikksikkerhetsforsker.

Veinettet rakner - trenger 230 mrd.

Fortere

– Det er både riktig og galt. Det kommer helt an på hvilket perspektiv man anlegger. Men dersom man ser på Statens vegvesens dybdestudier av dødsulykker, er forhold knyttet til trafikantene oppgitt langt oftere enn forhold knyttet til veien, sier han til Teknisk Ukeblad.

Elvik, som er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutts avdeling for sikkerhet og miljø, er ikke i tvil:

Blir veiene for gode, kjører bilistene fortere. Høy fart reduserer som kjent ikke ulykkesfaren.

– For mange forbedringer av veier gjør at deler av gevinsten bli tatt ut i form av høyere fart, sier forskeren.

Norges verste vei venter på penger

Midtdelere

Det gjelder ikke midtdelere, som nå vurderes innført på veistrekningen sør for Tromsø der fem personer omkom fredag. De fleste eksperter er enige om at midtdelere bidrar til å redusere antall ulykker.

– Midtrekkverk gir neppe høyere fart. Men bredere og rettere veier og motorveier gir høyere fart, sier Elvik.

Hans beregninger viser at en rekke andre tiltak enn nye motorveier eller utvidelse av veiene bidrar til å begrense det Tromsø-legen Mads Gilbert kaller "en massakre" langs norske veier.

Bussene rister i filler i Norge

Lista

Elviks beregninger gjelder hvis vi innfører følgende tiltak i ”maksimalt tenkelig omfang”:

  • Nye motorveier (ca 350 km)
  • Nye omkjøringsveier
  • Gangbru / gangtunnel
  • Utbedring av gangfelt
  • Rundkjøring i T-kryss
  • Rundkjøring i X-kryss
  • Utbedring av sideterreng
  • Rekkverk langs veikant
  • Midtrekkverk
  • Forsterket midtoppmerking
  • Tiltak i kurver
  • Ny veibelysning
  • Utbedring av veibelysning
  • Mindre utbedringstiltak
  • Strakstiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner

Fra et utgangspunkt på 236 drepte per år kan disse tiltakene redusere dødstallet med 65 per år.

Ulike kjøretøytekniske tiltak vil maksimalt redusere antall drepte med 90 per år.

Flere kontrollere kan kutte antall drepte med 60 per år.

– Privat veibygging vil tvinge seg frem