Oljebransjens sar-helikoptre har mange ganger vært en verdifull ressurs også for resten av samfunnet. Nå har dette EC225-helikopteret flyforbud sammen med sju andre maskiner. (Bilde: JEROME.DEULIN )

ULYKKEN VED TURØY

– Beredskapen på norsk sokkel er svekket

Hovedredningssentralen må klare seg uten helikoptre stasjonert offshore.

Alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning og ambulanseoppdrag, står fortsatt på bakken etter at Luftfartstilsynet i forrige uke utvidet flyforbudet for Super Puma-helikoptrene.

Statoil har bygget om to Sikorsky S-92, slik at de kan brukes til medisinsk evakuering, og beredskapsfartøy vil kunne drive redning i umiddelbar nærhet til selve oljefeltene.

Dermed må oljenæringa i større grad enn vanlig lene seg på den offentlige redningstjenesten og deres Sea King-helikoptre.

– Når du ser på det totale bildet, så er det klart at beredskapen er svekket i forhold til normalen, sier redningsleder Bjørn Jarle Åmlid i Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Teknisk Ukeblad.

– Må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig

Oljebransjens sar-helikoptre er ikke en del av den ordinære redningsberedskapen til Hovedredningssentralen (HRS). Likevel er det ikke uvanlig at HRS anmoder om å få bruke dem.

– Dette er ikke våre helikoptre, så vi må spørre hver gang, men normalt sett så får vi jo lov til å bruke dem. Sånn sett er det en del av den totale ressursen, selv om det ikke er en del av den offentlige beredskapen. Det er en god ressurs å ha, det kan godt være et av disse helikoptrene som er nærmest et skadested, påpeker Åmlid.

Med flyforbudet for de offshore-stasjonerte maskinene har dermed kun landbaserte helikoptre å benytte seg av.

– Når situasjonen er som den er nå, så må vi bare forholde oss til det. Vi må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig, og det er Sea King-helikoptrene stasjonert på land på vestlandskysten, forklarer redningslederen.

– Alltid en plattform i nærheten å lande på 

Den nasjonale redningstjenesten (330-skvadronen) har ansvaret for redning mellom land og sikkerhetssonen på 500 meter fra de ulike oljefeltene.

Et av 330-skvadronens Sea King-helikopter på øvelse i Oslofjorden.
Et av 330-skvadronens Sea King-helikopter på øvelse i Oslofjorden. Foto: Håkon Jacobsen

Men Sea King-helikoptrene har begrenset hastighet og rekkevidde, dog har de en stor kabinen gjør Sea King-en effektiv på kortere oppdrag. 

Ifølge 330-skvadronen selv, har Sea King en rekkevidde på 53 nautiske mil dersom de skal berge opp 20 personer. Som eksempel på avstander i Nordsjøen er det fra Bergen lufthavn til Statfjord B 114 nautiske mil, mens det er 126 nautiske mil fra Stavanger lufthavn til Oseberg.

Åmlid påpeker at deres erfaring er at Sea King-helikoptrene har lang nok rekkevidde.

– Styrken vår her i Nordsjø-bassenget er at det finnes så mange installasjoner. Nesten uansett hvor du er, så er det en plattform eller en rigg i nærheten. Det går an å plukke opp folk fra sjøen, sette dem av på nærmeste installasjon og deretter dra tilbake for å hente flere. Det er normal prosedyre, poengterer redningslederen.

Han mener beredskapen per i dag er så god som den kan være, sett i forhold til den situasjonen som er.

Bekymret for langvarig forbud

Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) er mest bekymret for konsekvensene dersom Super Puma-helikoptrenes flyforbud vedvarer utover over sommeren.

– Beredskapsfartøyene er generelt begrenset til å operere opp til 4,5 meter signifikant bølgehøyde. Like sikkert som at det blir jul, er det at været forverrer seg utover høsten, sier SF-leder Anders Røsok.

Ifølge ham jobbes det med ulike helikopterbaserte interimløsninger. Eksempelvis å sette inn igjen sar-helikoptre av typen AS332L/L1 - en eldre Super Puma som ikke er berørt av flyforbudet.

Statoil har en L1 stående på Heidrun. Røsak peker på at det finnes andre lignende maskiner lagret i møllposer rundt omkring. 

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, finnes det dem som mener at EC225LP/AS332L2 fortsatt burde brukes i krisetilfeller. SF har derimot gitt sin enstemmige støtte til beslutningen om å utvide flyforbudet.

– SF har dessuten uttrykt tilfredshet med måten myndighetene har jobbet på. Dette er tøffe beslutninger å ta for et nasjonalt tilsyn, man vet at det får store konsekvenser, sier Røsok.

Europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter, Easa og FAA, har også fulgt opp med å nedsette et generelt flyforbud for Super Puma.

Med den globale flåten på bakken er det selvfølgelig et tidspress på Statens havarikommisjon for transport (SHT) når det gjelder å finne de grunnleggende årsakene til ulykken. Røsak sier at saken er i de beste hender:

– SHT består av meget kompetente mennesker med sterk integritet. 

Les også: Her er Norges nye redningshelikopter i 330-skvadronens farger

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)