IKKE EUROPEISK: Denne Civic¿en ser du normalt ikke i Europa. Civic Hybrid er basert på modellen som selges i Japan og USA, og er på mange måter mer klassisk i formene enn den nye og gaske futuristiske varianten som Honda nå lager for sånne som oss. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
GOD PLASS: Til hybrid å være har Civic god plass i bagasjerommet. Grunnen er at batteripakken er slanket så mye at den får plass i seteryggen. Det negative er at seteryggen ikke kan felles ned for å gi enda mer bagasjeplass, f.eks. til lange ting. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
PAKKET: Motorrommet er godt pakket. De har fått inn en firesylindret bensinmotor på 1339 cm3 sammen med styringer og elektromotor samt CVT-kasse. En pakketeknisk bragd. (Bilde: STEIN BEKEVOLD)

Hondas milde hybrid

  • samferdsel2




I Civic Hybrid har Honda bygget inn en pannekakeformet elektromotor i bensinmotorens svinghjul.

Elektromotoren yter sparsomme 15 kW (20 hk), men dreiemomentet er på 103 Nm helt opp til et par tusen o/min.

Tenner på to

Bensinmotoren har en ventilstyring som arbeider i tre områder – full åpning, delåpning, helt stengt. Og fordi hver sylinder har to tennplugger, yter den lille motoren på bare 1339 cm3, faktisk 95 hk (70 kW). Dreiemomentet er 123 Nm ved 4600 o/min.

Samlet moment ved 2500 o/min er 167 Nm. Alt dette gir bilen en toppfart på 195 km/h. Akselerasjonen er sånn passe (12 sek til 100 km/h).

Batteri i ryggen

Et rikholdig instrumentpanel forteller deg det meste om hva automatikken har fore. Du får klar beskjed om du lader det flate, avanserte NiMh-batteriet i bakre seterygg, om du tapper det, om hvor mye du bruker av bensin spontat og akkumulert; det er så mye å holde styr på at man blir ganske sliten.

Men du slipper å gire: En tillitvekkende automatkasse type CVT gjør jobben. CVT betyr Continously Variable Transmission, en dramatisk Hondastyrt videreutvikling av gamle van Doornes DAF-kasse med reimskiver.

Over EU-mål

Dagens kasse har høyglanspolerte, lavfriksjons arbeidshjul, kjede av høyfast rustfritt stål og en egen datamaskin som styrer det hele. Taust, stille og effektivt.

Honda Civic burde kanskje hatt en 1,5 liters turbodiesel av nyeste type, med 80 kW (110 hk) og 200 Nm. Eller en like stor etanolmotor med null i CO2-utslipp. Nå er utslippene av fabrikken oppgitt til 109 g/km. EUs mål er 100.