Jobbintervju. Jobb. Arbeidsliv. Headhuntere. Hodejegere. (Bilde: colourbox.com)
Senioringeniør Gordana Petkovic, Vegdirektoratet. Ansvarlig for prosjektet Klima og transport (Bilde: Joachim Seehusen)

Hodejegere jakter på ny veidirektør

  • Bygg


Navarsete tror ikke ny direktør er på plass før ved årsskiftet.

Den politiske ledelsen i departementet har ennå drøftet hvilke krav den vil stille til ny veidirektør.

Høstjobb

– Vi har nettopp gitt oppdraget til Mercuri Urval, jeg regner ikke med at det vil skje stort i løpet av juli. Sannsynligvis vil ikke arbeidet begynne før i august, sier statssekretær Steinulf Tungesvik

Det betyr at det ikke er klarlagt om departementet nå ønsker en kvinne inn i den sterkt mannsdominerte ledelsen i Statens vegvesen.

Hele anleggssektoren i Norge er sterkt konservativ med hensyn til kjønnsfordeling. Det er likevel et knippe dyktige kvinner å velge blant.

Tre navn

I anlgeggs-norge dreier ryktene seg om tre kvinner:

  • Kirsti Slotsvik
  • Eva Solvi
  • Gordana Petkovic


Fra sjø til land?

Internt i Vegvesenet har det, etter hva Teknisk Ukeblad erfarer, gått rykter om at kystdirektør Kirsti Slotsvik kan være en kandidat.

Den 43 år gamle Slotsvik ble utnevnt som kystdirektør så sent som november i fjor. Det kan gjøre henne mindre aktuell at hun ennå ikke har sittet et år i denne jobben. Slotsvik er utdannet landskapsarkitekt og jobbet tidligere som distriktssjef i Statens vegvesen Region Midt.

Tilbake?

En annen kandidat som har vært nevnt er Eva Solvi. Også hun har nylig forlatt Vegdirektoratet.

Så sent som mars i år begynte hun i ny stilling som samfunnsdirektør i Bærum kommune. 51 år gamle Solvi var tidligere trafikkdirektør i Vegdirektoratet, og har de siste årene vært veidirektør Søftelands høyre hånd i spørsmål rundt drift og vedlikehold av det norske riksveinettet.

Stjerne på vei

En outsider i jakten på ny veidirektør kan være Gordana Petkovic.

Hun har markert seg i Vegvesenet med betydelig miljøarbeid i de senere årene. Petkovic leder nå et arbeid for å legge om å justere Vegvesenets rutiner for veibygging for å møte klimaendringene.

Tungesvik kan heller ikke svare på om vi nok en gang får en veidirektør med ingeniørfaglig kompetanse og bakgrunn fra veibygging, eller om det nå skal åpnes for en leder med andre kvalifikasjoner og en annen bakgrunn.

Allerede forsinket

Arbeidet med å finne ny veidirektør hadde allerede startet i god tid før Søfteland søkte permisjon.

Departementet ønsket å ha en ny veidirektør klar i løpet av høsten, for å få en periode med overlapp før Søftelands planlagte avgang i månedsskiftet januar-februar 2008.

Nå ser det ut som prosessen faktisk kan dra litt ut i tid.

På en pressekonferanse torsdag morgen sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete at hun ikke så for seg at ny veidirektør er på plass før over nyttår.